در کشت فرا سرزمینی مهمترین نکته عرضه توانایی ها در کشورهای غیر است

برنامه "گفت وگوی علمی" با موضوع کشت فرا سرزمینی و با حضور دکتر سید جواد قریشی ابهری معاون برنامه ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، مهندس مجید رزم آذر مسئول کشت فرا سرزمینی معاونت زراعت جهاد کشاورزی و سید علی اشرف حسینی تولید کننده کشاورزی روانه آنتن شد. 

مهندس مجید رزم آذر در ابتدا در خصوص کشت فراسرزمینی گفت: این نوع کشت، قدمتی 15 ساله در کشور دارد. وی افزود: در مصوبه کشت فراسرزمینی ، استفاده از منابع آب و خاک کشورهای هدف و دارای پتانسیل های مناسب برای فعالیت های کشاورزی توسط متقاضیان و کشاورزان ایرانی تلقی شده. به عبارتی دیگر، کشاورزان ایرانی که بتوانند در کشورهای هدف که امکانات آبی و خاکی مناسبی دارند و در چارچوب برنامه های نظام، به فعالیت کشاورزی بپردازند، تولیدات مد نظر را فراهم کنند و داخل کشور بیاورند، کشت فراسرزمینی انجام داده اند.

مسئول کشت فرا سرزمینی معاونت زراعت جهاد کشاورزی با اشاره به واردات محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: موقعیت کشورمان یک موقعیت خشک و نیمه خشک است و هنگامی که بارندگی در کشور کاهش پیدا می کند، با افت محصولات کشاورزی نیز مواجه می شویم. در کشت فرا سرزمینی اما مهمترین نکته عرضه توانایی ها در کشورهای غیر است که بعد از انقلاب به دست آورده ایم.  

در ادامه دکتر سید جواد قریشی با اشاره به تغییر مولفه های تولید گفت: یک زمانی مرزهای جغرافیایی، محدودیت تولید ایجاد می کرد. امروز  دولت ها در بحث امنیت غذایی کشورهایشان، به صورت جدی باید وارد شوند و این انتظار از دولت ها می رود.

وی اضافه کرد: شرایط در دنیا به سمتی پیش می رود که هر کسی بتواند از فرصت ها خوب استفاده کند و کالا را به مقدار مورد نیاز و قیمت مناسب تامین کند، در هر نقطه ای از او استقبال می شود. معاون برنامه ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از فراهم شردن شرایط برای ورود ایران به حوزه کشت فراسرزمینی گفت و اظهار داشت: فرصت بزرگی ایجاد شده است به نام دانش آموختگان بخش کشاورزی که سرمایه بزرگی محسوب می شوند. این فرصت بزرگی است تا از شرایط آن سوی مرزها استفاده کنیم، بخصوص اینکه می توانیم ادعا کنیم در دانش فنی کشاورزی کشورمان نسبت به دیگر کشورها، در قد و قواره بالاتری قرار دارد. 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا