صادرات آسیب های زیست محیطی از اتحادیه اروپا به جهان

طبق نتایج یک مطالعه جدید توسط یک تیم تحقیقاتی بین المللی، مصرف کنندگان اتحادیه اروپا آسیب های زیست محیطی را به سایر نقاط جهان صادر کرده اما بیشتر منافع اقتصادی را در منطقه حفظ می کنند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این یافته ها، اتحادیه اروپا برای بیش از دو دهه، انتشار گازهای گلخانه ‌ای، آلودگی هوا و سموم موجود در آب و خاک را به همسایگان اروپای شرقی خود، خاورمیانه، برزیل، چین، هند و ژاپن صادر کرده است. در همین حال، بیش از ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) مرتبط با مصرف اتحادیه اروپا در داخل کشورهای عضو باقی مانده است.

یولی شان (Yuli Shan) یکی از محققان اصلی این پژوهش و کارشناس تغییرات اقلیمی در دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا گفت: این نمونه ای از این است که چگونه ثروتمندترین اقتصادهای جهان، با مصرف واقعاً زیاد غذا، پوشاک، محصولات و خدمات تولیدی، نابرابری در سراسر جهان ایجاد می کند.به گزارش سیناپرس، این مطالعه توسط محققانی از اروپا، چین و ایالات متحده انجام شد.

شان در ادامه گفت: علاوه بر شاخص ‌های زیست‌ محیطی پرکاربرد مانند انتشار گازهای گلخانه‌ ای و مصرف آب، ما همچنین به سمیت زیست محیطی، تشکیل ذرات معلق و چند شاخص دیگر که برای انعکاس آسیب‌های زیست ‌محیطی محلی در جایی که تولید کالاهای مصرفی انجام می‌ شود، توجه کردیم.

در ادامه این تیم تحقیقاتی دریافت که الگوهای مصرف اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو بسیار مفیدتر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا است. از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹، آسیب های زیست محیطی تا حد زیادی در داخل اتحادیه اروپا کاهش یافته اما در خارج از این بلوک به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به گفته محققان، کشورهای اروپای شرقی بیشترین آسیب زیست محیطی را متحمل شدند. همسایگان بلوک شرقی از جمله اعضای نامزد اتحادیه اروپا، آلبانی، صربستان، اوکراین و مولداوی، بالاترین بهای زیست محیطی را به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی مرتبط با مصرف اتحادیه اروپا پرداخت کردند.

پژوهشگران همچنین در داخل اتحادیه اروپا عدم تعادل پیدا کردند. به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال تولید کنندگان محصولات کشاورزی مانند یونان در مقایسه با مزایای اقتصادی تولید کالاهای صادر شده به خارج از مرزهای خود، آسیب نامتناسبی را در رابطه با مصرف آب، استفاده از زمین و از دست دادن تنوع زیستی متحمل شده اند.

به گزارش سیناپرس، شان در پایان گفت: برای جلوگیری از اثرات مضر بیشتر بر سلامت انسان و اکوسیستم، برای کشورهای ثروتمند اتحادیه اروپا مهم است که مصرف خود و اثرات زیست محیطی را بر مناطق فقیرتر کاهش دهند. او افزود: برای مثال، تغییر آنچه مردم می‌ خورند یا روش و دفعات سفرهای آنها می ‌تواند به رفع مشکل کمک کند.

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصیNature Sustainability منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری