شوخ‌طبعی در محیط کار، آری یا خیر؟!

امروزه در سازمان ها، حتی روسا و مسئولانی که به شادی خود و کارمندان زیرمجموعه شان اهمیت می دهند، از خندیدن و ابراز شخصیتی شوخ طبع هراس داشته و دلیل این رفتار خود را حفظ مصلحت می دانند. چنین هراسی می تواند به دلیل ناآگاهی از مزیت های خنده و شوخ طبعی در سازمان باشد. هر مدیری می تواند در عین شوخ طبعی، شخصیتی جدی و بنیادی داشته و در حالی که درباره نتایج کارها، اخلاق، رفتار و ارزش های سازمانی کاملا مصمم و جدی است، شادی خود را نیز بروز داده و از این دارایی ارزشمند استفاده بهتری نماید.

تحقیقات نشان داده که بسیاری از افرادی که در کار و حرفه خود موفقیت داشته اند، از بودن در محل کار خود لذت می برده اند. لذا ایجاد فضایی لذت بخش و صمیمی در محل کار که زمینه رشد منابع انسانی را فراهم نماید، از اساسی ترین وظایف هر مدیری است.

این موضوع جالب، مورد توجه گروهی از محققین دانشگاه علامه طباطبایی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال قرار گرفته و انگیزه انجام پژوهشی در خصوص بررسی تاثیر شوخ طبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی در سازمان شده است.

تحقیقات نشان داده که بسیاری از افرادی که در کار و حرفه خود موفقیت داشته اند، از بودن در محل کار خود لذت می برده اند. لذا ایجاد فضایی لذت بخش و صمیمی در محل کار که زمینه رشد منابع انسانی را فراهم نماید، از اساسی ترین وظایف هر مدیری است.

در این پژوهش موضوع مورد بحث با استفاده از پرسش نامه های علمی و تخصصی که 181 نفر از کارکنان بخش های اداری، مالی و آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کرمانشاه به آن پاسخ داده اند ارزیابی و آنالیز گردیده است. حدود 66 درصد از شرکت کنندگان در این طرح پژوهشی، زن و بقیه مرد بوده و دامنه سنی آن ها نیز بین 41 تا 50 سال بوده است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که وجود شوخ طبعی در محیط کار، باعث کاهش تنش ها و افزایش انسجام گروهی افراد در انجام تکالیف خود می گردد و در عین حال فرهنگ سازمانی را که متشکل از ارزش های مشترک میان گروه های کاری است، تقویت می نماید.

 محققین بنا بر یافته های این مطالعه اظهار داشته اند که شوخی و خنده در محیط کاری، نوعی پاداش درونی است که موجب می شود فرد، مورد علاقه دیگران قرار گرفته و به عنوان عضوی موثر در گروه پذیرفته شود. شوخ طبعی تصویری جذاب از افراد به نمایش می گذارد، چرا که شوخی، بخش تاریک فرد را پوشانده و شایستگی های فرد را جلوه گر می سازد. لذا فردی که در گروه، بدون طعنه و کنایه شوخی می کند، همبستگی اجتماعی در کل گروه را افزایش می دهد.

این محققین افزوده اند شوخ طبعی به گفتگوهای روزمره جان و روح می بخشد، روابط یخ زده را احیا می کند و همبستگی گروهی را افزایش می دهد.بنابراین طراحان سازمانی بایستی به طنز به عنوان یک دارایی باارزش نگاه کنند، چرا که این پدیده ارزشمند می تواند علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی، رضایت شغلی و عملکرد سازمانی کارکنان را نیز بهبود بخشد.

در نتیجه گیری کلی پژوهش فوق الذکر که توسط محققین در مجله علمی پژوهشی «مدیریت فرهنگ سازمانی» وابسته به پردیس فارابی دانشگاه تهران ارائه گردیده، اشاره شده است که مدیران باید طنز را یکی از اشکال ارتباط دانسته و تلاش کنند تا نسبتی منطقی بین هدف های سازمانی و استانداردهای عمومی-اجتماعی برقرار نمایند. لذا برنامه ریزان و طراحان ساختارهای سازمانی می توانند با ایجاد جایگاهی در ساختار سازمان که در آن گروه های غیررسمی بتوانند شکل گیرند، کمک موثری به ترویج طنز و شوخ طبعی در محیط کار نمایند و از این طریق نقش موثری در بهبود فضای سازمانی داشته باشند.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: حیدری، ح.، خاشعی، و. و معروفانی اصل، م. 1395. تحلیل تاثیر شوخ طبعی بر فرهنگ سازمانی و انسجام گروهی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1): 96-73.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا