رشد بهتر سلول های مغزی، در نتیجه تغذیه با شیر مادر

دکتر فاطمه فرهمند در گفت و گو با سیناپرس افزود: بسیاری از تحقیقاتی که در مراکز مختلف از جمله مرکز تحقیقاتی شیر مادر انجام شده است، این نتیجه را در پی داشته است که در شیر مادر ترکیباتی وجود دارد که علاوه بر رشد سلول های خاکستری مغز، رشد عاطفی و افزایش اعتمادبه نفس افراد در آینده را هم در پی خواهد داشت.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادمه داد: از طرف دیگر زایمان طبیعی نیز می تواند به تداوم شیرخوارگی کودک تا دو سالگی کمک کند. در واقع زایمان طبیعی می تواند نوزاد و مادر را از تماس اولیه پس از زایمان و تاثیراتی که در پی دارد، بهره مند کند. از جمله این تاثیرات، تحوه صحیح گرفتن پستان توسط نوزاد و برقراری رابطه عاطفی بین نوزاد و مادر است.

این متخصص کودکان خاطرنشان کرد: تحقیقات گوناگون ثابت کرده است که زایمان طبیعی در مقایسه با زایمانی که با بی هوشی همراه است، سرعت تکامل سیستم ایمنی شیرخوار را بالا می برد. بنابراین امید است که با اطلاع رسانی بیش از پیش رسانه ها و تمهیداتی که وزارت بهداشت اندیشیده است، میزان زایمان طبیعی در کشور رشد بیشتری داشته باشد.

فرهمند با اشاره به اینکه تعداد خانم های شاغل افزایش یافته است، اظهار داشت: با این وجود، خوشبختانه با اجرای برنامه هایی که توسط «انجمن علمی تغذیه با شیر مادر» و «انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر» انجام شده و طبق آماری که توسط گروه های مختلف ارائه شده است، میزان تغذیه با شیر مادر در شش ماه نخست عمر کودک حدود 80 تا 90 درصد، تا یک سالگی حدود 60 درصد و تا پایان دو سالگی حدود 55 درصد گزارش شده است.

وی تاکید کرد: برخی مادران به دلایل مختلف از جمله رفلکس یا آلرژی ها، از اینکه کودک را با شیر مادر تغذیه کنند سر باز می زنند و به شیر خشک روی می آورند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرد: امیدواریم تغذیه با شیر مادر بیش از پیش و تا پایان دو سالگی افزایش یابد که در این بین اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی نقش مهمی ایفا می کند.

از جمله مزایای شیرمادر می توان به حفظ سیستم دفاعی، کم شدن ابتلا به بیماری های مختلف مثل گوش درد و مننژیت اشاره کرد و در آینده نیز از ابتلا به چاقی، آلرژی و انواع بیماری های مدفوعی در کودک جلوگیری می شود.

این متخصص کودکان بیان داشت: این فرهنگ سازی می تواند از دوران مدرسه به دخترها و پسرها آموزش داده شود به این صورت که با برگزاری سمینارها و کارگاه های مختلف توسط متخصصان زنان و کودکان، ارزش تغذیه با شیر مادر به کودکان، آموزش داده شود و حتی تا دانشگاه و پس از آن ادامه یابد.

فرهمند یاد آور شد: امروزه انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر نیز کلاس ها و کارگاه های آموزشی گوناگونی را برای مادران برگزار می کند. در این بین، شهرداری نیز می تواند با تدوین برنامه های مختلف به همین منظور وارد شود.

وی ادامه داد: وقتی مادران و جوانان از مزایای تغذیه با شیر مادر مطلع شوند، به طور قطع به تغذیه نوزادان خود با شیر مادر تاکید می ورزند. از جمله این مزایا می توان به حفظ سیستم دفاعی، کم شدن ابتلا به بیماری های مختلف مثل گوش درد و مننژیت اشاره کرد و در آینده نیز از ابتلا به چاقی، آلرژی و انواع بیماری های مدفوعی در کودک جلوگیری می شود.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا