آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز دانشگاه تهران افتتاح شد

در این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حضور داشتند.آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش بنیان و روزآمد در حوزه علوم و فناوری های شناختی ایجاد شد.

این آزمایشگاه یک موسسه ملی است که در اختیار همه دانشگاه ها و محققان کشور قرار خواهد داشت.
تجهیزات نصب شده در آزمایشگاه شامل ایستگاه های تصویربرداری تشدید مغناطیسی 3تسلا، انواع دستگاه های تحریک غیر تهاجمی مغزی سازگار با MRI، انواع الکترو انسفالوگرافی (شامل سیستم سازگار با MRI) و طیف نگاری کارکردی مادون قرمز عملکردی (سازگار با MRI) می باشد.
این آزمایشگاه همچنین مجهز به امکانات پیشرفته پردازش داده ، تصاویر و سیگنال و همچنین آزمایشگاه واقعیت مجازی و ارزیابی شناختی است.
نقشه برداری مغز علم مطالعه ساختمان و عملکرد مغز با استفاده از انواع فنآوری های پیشرفته اندازه گیری مقادیر بیولوژیک است که حاصل آن به صورت نقشه فضایی- زمانی نمایش داده می شوند. این علم بخشی از پزشکی است که از علوم روانشناسی، مهندسی، فیزیک، شیمی، ریاضیات، کامپیوتر و نانوتکنولوژی کمک می گیرد.
مرکز ملی نقشه برداری مغز ایران همزمان با اولین کنگره بین المللی نقشه برداری مغز ایران در اردیبهشت ۱۳۹۳ با حضور استاد ممتاز دکتر رضا ملک زاده (معاون تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت)، جناب آقای دکتر محمد مهدی طهرانچی (ریاست محترم دانشگاه شهید بهشتی)، دکتر حمیدرضا پوراعتماد، (رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی)، و جمعی از دانشمندان و صاحب نظران علوم اعصاب کشورمان و همچنین کشورهای انگلستان، هلند، دانمارک، آلمان، سوئد و فنلاند به صورت آزمایشی شروع به کار کرد.
مرکز در پردیس ولنجک دانشگاه شهید بهشتی در کوهپایه های البرز قرار دارد و شامل دانشمندان علوم پزشکی، روانشناسی، و مهندسی است.