کشف جدی جدید برای انسان ها

محققان به تازگی در پی تحقیقات خود موفق به کشف سومین و جدیدترین جد بشر (خواهر و برادری از نئاندرتال ها و انسان تبارهای دنیسووا) شده اند. محققین برای انجام این تحقیق به مقایسه توالی کامل دی ان ای جاراواها (Jarawas) و آنج ها (Onges) با توالی دی ان ای نئاندرتال ها و انسان تبارهای دنیسووا (Denisovans) پرداختند و متوجه تفاوت های بسیار چشم گیری در این زمینه شدند. شایان ذکر است که ای جاراواها و آنج ها در جزایری در بنگال زندگی می کنند و بخشی از مردم هند را تشکیل می دهند.

تنها بخش کوچکی از دی ان ای این انسان های اولیه منقرض شده در بین مردم جنوب و جنوب شرقی آسیا یافت می شود و به هیچ عنوان نمی توان اثری از آن را در بین مردم اروپایی و آسیای شرقی یافت.

پارتا ماجومدر به عنوان یکی از راهبران این تحقیق در این باره بیان کرد: «در این مطالعه ما در توالی دی ان ای انسان های مدرن به خصوص در بین جوامع جاراوا و آنج متوجه شدیم که بخش هایی از دی ان ای آنها به نئاندرتال ها، دنیسوواها و حتی بسیاری از گروه های انسانی معاصر تعلق ندارد. تحلیل های آماری بیشتر در زمینه بخش های مختلف دی ان ای نشان داد که بهترین توضیح درباره اصل و نسب این بخش های دی ان ای این است که آنها به گروه سومی از اجداد بشری تعلق دارند که در حال حاضر منقرض شده اند. این جد بشری ناشناخته مانند خواهر و برادر تکامل یافته نئاندرتال ها و دنیسووا ها هستند.»

تنها بخش کوچکی از دی ان ای این انسان های اولیه منقرض شده در بین مردم جنوب و جنوب شرقی آسیا یافت می شود و به هیچ عنوان نمی توان اثری از آن را در بین مردم اروپایی و آسیای شرقی یافت. بر اساس نظر ماجومدر، اصلی ترین یافته این تحقیق کشف جد سومی از انسان های مدرن امروز است.

همچنین دومین یافته اصلی تیم تحقیقاتی یاد شده حصول اطمینان در زمینه علل کوتاهی قد جاراواس ها و آنج ها بوده است. اطلاعات به دست آمده در این زمینه حاکی از آن هستند که به احتمال بسیار زیاد علت این امر به دلیل رابطه آبا و اجدادی مستقیم این مردم با جوامع حاضر در آفریقا است. محققان در این پژوهش 107 ژن خاص را شناسایی کردند که تحت تاثیر انتخاب طبیعی مثبت به تکامل رسیده اند. حدود 10 درصد (11 از 107) از این ژن ها در زمینه تعیین ارتفاع و قد این افراد درگیر بوده اند.

منبع: thehindu

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا