ارزیابی نظام رتبه‌بندی سایمگو چگونه است؟

نظام رتبه‌بندی سایمگو یا رتبه‌بندی SCImago توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که براساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

در این رتبه بندی از سه شاخص تحقیقات و نوآوری و اجتماعی به صورت ترکیبی استفاده شده و شاخص تحقیقات ۵۰ درصد و شاخص نوآوری ۳۰ درصد و شاخص اجتماعی ۲۰ درصد وزن دارند.

در شاخص تحقیقات تأثیر عادی، تعالی با رهبری، خروجی، رهبری علمی، مجلات متعلق به خود، مجلات خود، برتری، انتشارات با کیفیت بالا (Q۱)، همکاری بین المللی، دسترسی باز و مجموعه استعدادهای علمی در نظر گرفته می‌شود. در شاخص نوآوری دانش نوآورانه، ثبت اختراعات و تأثیر فناوری در نظر گرفته شده و در شاخص اجتماعی نیز استانداردهای چندگانه، لینک‌های ورودی و اندازه وب سایت مدنظر بوده است.

در این بررسی مجموعه شاخص‌ها به صورت ترکیبی دیده شده‌اند. برای اهداف رتبه بندی، محاسبه هر سال از نتایج به دست آمده در طی یک دوره ۵ ساله به پایان می‌رسد که دو سال قبل از چاپ این رتبه بندی است. به عنوان مثال، اگر سال انتشار سال ۲۰۲۰ باشد، نتایج مورد استفاده نتایج مربوط به دوره ۵ ساله ۲۰۱۴-۲۰۱۸ است. تنها استثناء در مورد شاخص‌های وب سایت است که فقط برای سال گذشته محاسبه شده است.

معیار این است که مؤسسات حداقل ۱۰۰ اثر را در پایگاه‌داده scopus در طول سال گذشته در دوره زمانی انتخاب‌شده منتشر کرده‌اند. منبع اطلاعات مورد استفاده برای شاخص‌ها برای نوآوری پایگاه اطلاعاتی PATSTAT است. منابع اطلاعاتی که برای نشانگرهای وب استفاده می‌شود ، Google و Ahref هستند.

برای شناسایی اسناد دسترسی آزاد از بانک اطلاعاتی Unpaywall استفاده شده و برای تعیین استانداردهای چندگانه شاخص اجتماعی از معیارهای PlumX و Mendeley استفاده شده‌اند.

برای رتبه بندی موسسات نیز سایماگو، موسسات آموزشی و پژوهشی را در چند بخش دولتی، سلامت، آموزش عالی و خصوصی و سایر دست بندی می‌کند. در رتبه بندی ۲۰۲۰ نیز یک رتبه بندی جامع، یک رتبه بندی تحقیقاتی، یک رتبه بندی نوآوری و یک رتبه بندی اجتماعی را درنظر گرفته است.

دانشگاه علم و فرهنگ رتبه یک نوآوری ایران را از آن خود کرد

بر اساس جدیدترین ویرایش نظام رتبه بندی سایمگو، دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی برای سومین سال پیاپی عنوان رتبه یک نوآوری ایران را به خود اختصاص داد.

دانشگاه علم و فرهنگ در ویرایش جدید ۲۰۲۲ این موسسه از رتبه ۲۷ کشوری به رتبه ۲۲ ارتقاء یافته و همچنان رتبه جهانی ۶۵۳ خود را حفظ کرده است. این دانشگاه در بعد پژوهشی در جایگاه جهانی ۴۳۱ در بعد نوآوری در جایگاه ۳۵۷ و در بعد اجتماعی در جایگاه ۲۴۸ جهان قرار گرفته است.

برای مشاهده نتایج این رتبه بندیمی توانید اینجا کلیک کنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا