کتاب «حقوق تجارت بین‌الملل پیشرفته» منتشر شد

کتاب «حقوق تجارت بین‌الملل پیشرفته» که به بررسی تحریم‌های اقتصادی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل از منظر حقوق تجارت بین‌الملل و با ذکر مبانی، انواع، تاریخچه و آثار آنها پرداخته است، منتشر شد.

کتاب «حقوق تجارت بین‌الملل پیشرفته» تألیف دکتر سید محمدحسن رضوی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی است که از سوی نشر میزان منتشر شد.این کتاب که در ۱۶۷ صفحه و ۷ فصل تدوین شده است، برای اولین بار به بررسی تحریم‌های اقتصادی از منظر حقوق تجارت بین‌الملل می‌پردازد.

کتاب «حقوق تجارت بین‌الملل پیشرفته» تلاشی جهت عمق بخشیدن به مطالعات حقوقیِ مربوط به تحریم در کشور است و به معرفیِ نظام حقوقی تحریم‌ها از منظر مقام واضع تحریم (ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل)، از منظر گستره اِعمال مقرره تحریمی (تحریم‌های سرزمینی و فراسرزمینی) و نوع مقررات محدودکننده (تحریم‌های بخشی و شخصی) می‌پردازد.

در این کتاب، اثر تحریم‌های اقتصادی بر قراردادهای تجاری و ایجاد اختلافات تجاری و همچنین راهکارهای اقدام حقوقی علیه تحریم‌های اقتصادی مورد مطالعه قرار گرفته و در نهایت تاریخچه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران (تا زمان نگارش کتاب)، به عنوان نمونه یکی از سخت‌ترین تحریم‌های همه‌جانبه بیان شده است.

به گفته مؤلف کتاب «حقوق تجارت بین‌الملل پیشرفته»، تحریم‌های اقتصادی، کشور ایران را هدفِ «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» قرار داده است و گسترش دانش مربوط به تحریم‌های اقتصادی که شاملِ شناختِ کامل از نظام حقوقیِ کشورهای تحریم‌کننده و مقررات فراسرزمینی مرتبط مانند قوانینِ مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، مقرراتِ کنترلِ صادرات، قوانینِ بانکی، مالی و مالیاتی است، از اولویت‌های ضروریِ جامعه علمی کشور است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر رضوی می‌افزاید: در حالی که محدودیت‌های ایجادشده در اثر تحریم‌های اقتصادیِ وضع شده در رابطه با ایران، تبدیل به بخشی از زندگی روزمره ایرانیان شده است، دانشِ اندکِ جامعه علمی در حوزه تحریم‌های اقتصادی، در کنار فقدان بستری قانونی جهت حمایت و تنظیم روابط فعالان این حوزه، منجر به ایجاد اختلافات و دعاویِ متعدد تجاری و سرمایه‌گذاری شده است. نیاز امروز نظام آموزشی ایران، جبرانِ ضعفِ عمومی دانشِ تحریم‌های اقتصادی در جامعه علمی ایران و آموزشِ تحریم‌های اقتصادی در قالب درسی مستقل ذیل رشته‌های حقوق، اقتصاد و علوم سیاسی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا