فضاپیمای سایوز ام ۳۳ آماده پهلوگیری در ایستگاه فضایی شد

چندی پیش فضاپیمای سایوز ۳۲ که به ایستگاه فضایی بین المللی متصل بود، به دلیل برخورد یک شهاب سنگ دچار آسیب دیدگی شده و این موضوع سبب شد در برنامه بازگشت فضانوردان اختلال ایجاد شود. این نقص قرار است توسط فضاپیمای سایوز ام ۳۳ برطرف شود.

به گزارش سیناپرس، شرکت سازنده راکت های فضایی انرجیا (Energia) که از زیر مجموعه های آژانس فضایی روسیه محسوب می شود اعلام کرد: فضاپیمای سایوز MS-23 قبل از ارسال به ایستگاه فضایی بین المللی از نظر فنی و وجود هر نوع نشت احتمالی، بررسی شده است.

مدیر این شرکت پیشرو در صنایع فضایی گفت: ما طی عملیاتی ویژه و تخصصصی در مرکز فضایی ‌دروم بایکونور، آزمایش‌ های نشت فضاپیمای ویژه خدمه و حمل‌ و نقل و ترابری سایوز MS-23  را انجام داده و در حال حاضر این آزمایش ها تکمیل شده است. در روزهای آتی، بررسی تجهیزات اتوماسیون پیشرانه، سیستم کامپیوتری دیجیتال داخلی و سیستم‌ های مهندسی رادیویی فضاپیمای فوق انجام خواهد شد. همچنین، سیستم کنترل حرارتی باید با یک خنک کننده پر شود که انجام این عملیات نیز بسیار حساس و حیاتی محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، پیش از این ماموریت فضانوردان آژانس فضایی روسیه، سرگئی پروکوپیف و دیمیتری پتلین و فرانک روبیو فضانورد ناسا به دلیل نشت از رادیاتور خارجی سیستم کنترل حرارتی فضاپیمای سایوز MS-22، که در ۱۵ دسامبر سال گذشته میلادی رخ داد، تمدید شد.

پس از تجزیه و تحلیل وضعیت، کمیسیون دولتی تصمیم گرفت سایوز MS-22 آسیب دیده را بدون خدمه به زمین بازگرداند. بر این اساس برنامه ریزی ها به گونه ای صورت گرفته که فضانوردانی که ماموریت آن ها چند ماه تمدید شده، با فضاپیمای سایوز ام اس-23 به زمین باز خواهند گشت.

قبل از وضعیت اضطراری مورد اشاره، فرض بر این بود که سایوز MS-23 در ۱۶ مارس به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کند که این موضوع با اختلال رو به رو شده و اکنون، پرتاب آن برای ۲۰ فوریه برنامه ریزی شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا