فناوری جدید با الگوبرداری از پای مارمولک خانگی

در صنایع مختلف تولیدی معمولاً ربات ها به دو شیوه گرفتن مستقیم و یا مکش هوا، اجسام مختلف را جابجا می کنند. مشکل شیوه اول در این است که ممکن است به اشیاء حساس و ظریف آسیب برساند. شیوه دوم نیز در شرایط خلاء کاربردی نخواهد داشت.

با این حال پژوهشگران آلمانی موفق به طراحی نوعی فناوری جدید شدند که عملکردی مشابه پای مارمولک خانگی دارد، اما بر خلاف فناوری فعلی مکش، به راحتی می توان مکش آن را قطع و وصل کرد و همچنین می توان از آن در شرایط خلاء نیز بهره گرفت.

پای مارمولک خانگی می تواند به سطوح مختلف بچسبد که این امر به لطف وجود زائده های کوچک و میکروسکپی که «ستای» (setae) نام دارد امکان پذیر است. این زوائد می توانند به صورت موقتی و با بهره گیری از پیوند واندروالس بر سطح موجود بچسبد. وقتی مارمولک پای خود را حرکت می دهد نیز این پیوند شکسته می شود.

این بار دانشمندان آلمانی این زوائد را در قالب یک سری ستون های میکروسکپی مصنوعی شبیه سازی کردند. با قرار دادن مجموعه ای از این ستون ها در انتهای وسیله ای که برای بلند کردن اشیاء طراحی شده است، پیوندی بین سطح جسم و این ستون ها برقرار می شود. همچنین با ارسال یک سیگنال الکتریکی به این ستون ها، ساختار آنها به هم ریخته و مکش از بین می رود.

این شیوه می تواند در خلاء هم کار کرده و نیروی چسبندگی بیش از یک نیوتن بر سانتی متر مربع را ایجاد کند. همچنین تا 1000 بار نیز می توان از این ستون های میکروسکپی استفاده کرد.

این پژوهشگران در حال حاضر در حال بررسی شیوه های مختلف برای افزایش کارایی این روش و نیز بلند کردن اجسامی سنگین تر هستند. همچنین شاید بتوان به جای سیگنال الکتریکی، از نور، میدان مغناطیسی و یا حتی تغییرات دمایی برای قطع و وصل این چسبندگی استفاده کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا