تاثیر شیر بر سلامت مغز

در این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه کانزاس به انجام رسید، 60 نفر شرکت داشتند. نوع تغذیه این افراد در روزهای پیش از اسکن مغزی مورد بررسی قرار گرفت. سپس در مرحله اسکن مغزی، میزان گلوتاتیون موجود در مغز این افراد بررسی شد. گفتنی است گلوتاتیون نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی در مغز به شمار می رود.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مقدار این آنتی اکسیدان در مغز افرادی که در روزهای مانده به آزمایش زیاد شیر نوشیده بودند، بیشتر از بقیه بود. گلوتاتیون می تواند اثرات اکسیداسیون در مغز را از بین ببرد. این اثرات مخرب به خاطر فعالیت ترکیبات شیمیایی که در طی فرآیند معمول متابولیک در مغز روی می دهد ایجاد می شود. گفتنی است این اکسیداسیون در برخی بیماری ها نظیر آلزایمر، پارکینسون و بیماری هایی دیگر دخیل است.

برخی کارشناسان مصرف سه وعده شیر در روز را پیشنهاد می کنند. این پژوهش جدید نشان می دهد که هر قدر افراد میانسال و سالمند به میزان مصرف نزدیک تر شوند، میزان گلوتاتیون مغز آنها بیشتر می شود.

با این حال این پژوهش هنوز رابطه دقیق علت و معلولی بین مصرف شیر و افزایش میزان گلوتاتیون مغز را روشن نساخته است. به نظر می رسد که برای تعیین دقیق این فرآیند، به بررسی های بیشتری نیاز باشد.

این پژوهش در نشریه The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا