چرخش هسته داخلی زمین معکوس شده است

یافته های جدید زمین شناسان نشان می دهد: چرخش هسته درونی جامد زمین اخیراً متوقف شده و حتی ممکن است این چرخش معکوس شود. این یافته ‌ها نشان می ‌دهد که تغییرات در چرخش می‌تواند در مقیاس دهه ‌ای رخ دهد و بررسی آن به درک ما از چگونگی تأثیر فرآیند های عمیق در زمین بر سطح آن کمک می کند.

به گزارش سیناپرس، هسته درونی زمین توسط هسته بیرونی مایع از بقیه بخش های جامد سیاره ما جدا شده است و این تناسب به هسته زمین امکان می دهد متفاوت از چرخش خود زمین بچرخد. باید توجه داشت که چرخش هسته داخلی زمین توسط میدان مغناطیسی ایجاد شده در هسته بیرونی هدایت شده و توسط اثرات گرانشی گوشته متعادل می شود.

دانستن چگونگی چرخش هسته داخلی می تواند نحوه تعامل این لایه ها را روشن کند. با این حال، سرعت این چرخش، و اینکه آیا این چرخش متفاوت است، هنوز مورد بحث و مناقشه قرار دارد.

طی این مطالعات جدید دکتر یی یانگ با همکاری دکتر ژیائودونگ سانگ تفاوت در شکل موج و زمان سفر امواج لرزه ای را از زمین لرزه های تقریباً یکسانی که از دهه ۱۹۶۰ در مسیرهای مشابهی از هسته داخلی زمین عبور کرده اند، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند: از حدود سال ۲۰۰۹، مسیر هایی که قبلاً تغییرات زمانی قابل توجهی را نشان می ‌دادند، تغییر کمی از خود نشان داده ‌اند که این موضوع مشخص می کند چرخش هسته داخلی زمین متوقف شده است.

آن ها همچنین تشخیص دادند: این فرآیند ممکن است با معکوس شدن چرخش هسته داخلی به عنوان بخشی از نوسان هفت دهه ای با یک نقطه عطف قبلی در اوایل دهه ۱۹۷۰ همراه باشد.

یافته های این مطالعه به خوبی نشان می ‌دهد: این تغییر با تغییرات در مشاهدات ژئوفیزیکی در سطح زمین، مانند میدان مغناطیسی و طول روز، مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه نویسندگان نتیجه می گیرند: این نوسان در چرخش هسته داخلی، همزمان با تغییرات دوره ای در سیستم سطح زمین، تعامل بین لایه های مختلف زمین را نشان می دهد.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Geoscience منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: natureasia

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا