شناسایی و ثبت 50 گونه میکروارگانیسم با نام ایرانی در فهرست جهانی

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تمام این گونه های بومی با نام های ایرانی در فهرست جهانی ثبت شده اند و بهره گرفتن اقتصادی از آنها جزو موفقیت های بزرگ کشور است.
وی با اشاره به اینکه بخشی بسیار کمی از میکروارگانیسم ها، میکروبهای بیماری زا هستند، بیان کرد: بخش بسیار عمده آنها در قسمت های مختلف از جمله تغذیه و سلامت نقش موثری دارند.
فاضلی به نقش مهم میکروارگانیسم ها در سازوکار حیات موجودات اشاره کرد و گفت: میکروارگانیسم ها در حیات انسان ها، جانوران و گیاهان نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و کارشناسان معتقدند که اگر طبیعت عاری از میکروارکانیسم شود، طی 6 ماه طبیعت از بین می رود.
وی راه اندازی بانک گیاهان درون شیشه ای را از موفقیت های این مجموعه در سالهای اخیر اعلام کرد و گفت: نمونه های تعدادی از گیاهان باغی که در معرض آفت و خطرات بیولوژی قرار دارند در شرایط عاری از ویروس و آفت نگهداری می شوند.
فاضلی اظهار کرد که با این روش می توان در هر زمانی که نیاز باشد تعدادی از گیاهان را به روش کشت بافت، تکثیر و به طبیعت بازگرداند.
وی با اشاره به اینکه کشت بافت بیش از 50 گیاه باغی تاکنون انجام شده است، اظهار کرد: اگر حمایت مالی لازم انجام شود این کار با سرعت خیلی بیشتری انجام خواهد گرفت.
رییس مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت:با توجه به غنی بودن ذخایر ژنتیک کشور، می طلبد مانند این بانک ها از طرف دولت حمایت شوند تا این نمونه های ارزشمند برای نسل های آینده حفظ و در اختیار آنان قرار گیرند.
وی اظهار کرد:این مرکز توانسته کشت بافت این گیاهان را در شرایط مطلوبی نگهداری و در اختیار بخش های تحقیقاتی، آموزشی و پژوهشی قرار دهد.
فاضلی، ذخیرسازی، جمع آوری و شناسایی نمونه های زیستی را از مهمترین فعالیت های این مجموعه دانست و گفت: با همت محققان این مجموعه توانستیم دستاوردهای مهمی را بدست آوریم .
وی با اشاره به اینکه زیرساخت این مجموعه برای صنعت بیوتکنولوژی فراهم شده است، گفت: دسترسی محققان و افرادی که در شرکت های دانش بنیان فعال هستند به نمونه های این مجموعه اعم از حوزه گیاهی، انسانی و جانوری روز به روز بیشتر شده است.
وی گفت: دسترسی به نمونه های زیستی استاندارد یکی از ضروری ترین نیازها شرکت های دانش بنیانی که در حوزه بیوتکنولوژی فعالیت دارند و به تولید دارو یا محصولات دیگر اقدام می کنند، است و این مجموعه هم اقدام به تامین نمونه های زیستی استاندارد می کند.
مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از سال 1386 راه اندازی شد و در حاضر در هشتمین سال فعالیت خود قرار دارد و با کمک ظرفیت و توان محققان خود توانسته اقدامات مهمی بر روی ذخایر و منابع ژنیکی انجام دهد