گزارش تصویری از قلعه بران در رومانی

تقریبا تمامی مردم دنیا با شخصیت داستانی کنت دراکولا آشنا هستند . ولی جالب توجه است که این داستان بر اساس ویژگی های شخصیتی واقعی در تاریخ کشور رومانی ساخته شده است که کنت دراکولا نام داشته و سابقه ای بسیار خوفناک در شکنجه بردگان و مردم بیگناه دارد . در حقیقت این کاراکتر فیلم های دراکولا را نیز بر اساس شخصیت همین کنت داراکولا ساخته اند . وی در زمان زندگی خود به قدری  در آزار زیر دستان و کشتن بیگناهان افراط کرده بود که به تدریج مردم منطقه اروپای شرقی در مورد وی شروع به ساختن داستان هایی آمیخته با اغراق کرده و بدینوسیله آقای دراکولا شهرتی جهانی به عنوان یک موجود منفور و شیطانی پیدا کرد .

این قلعه که  در مرز بینترانسیلوانیا و والاچیا قرار دارد، به نام قلعه دراکولا نیز شناخته می شود . قلعه بران در کنار چندین قلعه دیگر  قرار دارد که همگی متعلق به کنت دراکولا بوده و امروزه  به عنوان محل و مکان زندگی  دراکولا مشهور هستند . این قلعه ها عبارتند از قلعه  پوئناری (Poenari Castle) و هاندیاد (Hunyad Castle).عمده شهرت این منطقه در حقیقت پس از ساخت فیلم مشهور دارکولا توسط برام استوکر کسب شد و پس از اکران این فیلم بود که مردم  در سطح جهان از وجود  این قلعه ها با خبر شده و بازدید از محل زندگی کاراکتر ترسناک این فیلم به عنوان یک مرکز گردشگری در بین مردم محبوبیت یافت .

بر اساس باورهای مردم بومی این منطقه یکی از مشهورترین خونآشامهای تاریخ به نام "ولاد تاپیز دراکولا" شاهزاده والاچیا در جنوب رومانی در این قلعه به دنیا آمده است. در افسانه های محلی آمده است که او زمانی که در یکی از جنگ ها حضور پیدا کرد اسیران آن نبرد  را که در قلعه نگهداشته می شدند ، شکنجه کرده و خون آنها را می نوشید و آنها را می کشت.

اما آنچه در تاریخ آمده است با این داستان کمی متفاوت است . بر اساس متون تاریخی  این قلعه در سال 1212 میلادی به وسیله شوالیه توتن ساخته شده بود اما در سال 1242 میلادی در حمله مغولان بسیار آسیب دید. در حقیقت  این قلعه به صورت یک دژنظامی و با سنگ ساخته شده بود و کاربری اصلی آن نظامی – دفاعی به شمار می رفت که بعدها توسط کنت دراکولا که شهرت  وی در آزار و اذیت زیر دستان و مردم بود تصرف شده و داستان خون آشامی های  دراکولا در آن شکل گرفت .

قلعه بران در بین سال های 1438 – 1442 میلادی نیز در جنگی در برابر امپراتوری عثمانی مورد استفاده قرار گرفت.نبرد در این قلعه نفرین شده  چندان برای پادشاه رومانی خوش یمن نبود زیرا  ولادیساس دوم در این نبرد شکست سختی را از سربازان امپراطوری عثمانی پذیرا شد .

قلعه بران از سده شانزدهم تا سده هجدهم نقشی نظامی استراژیک در منطقه داشت. از سده بیستم میلادی، درست از سال 1920 این قلعه اقامتگاه پادشاه رومانی شد. در این زمان این قلعه علی رغم شهرت بد خود به دلیل وجود مناظر و چشم انداز زیبا به عنوان خانه و اقامتگاه ویژه و برگزیده ملکه رومانی، ماری قرار گرفت. از آن پس این قلعه به عنوان خانه ای موروثی در خانواده پادشاهی رومانی دست به دست شد. پس از ملکه ماری دختر او شاهزاده النا نیز در این قلعه زندگی می کرد تا اینکه با روی کار آمدن رژیم کمونیستی  در سال 1948 میلادی خانواده سلطنتی از این قلعه اخراج شدند.

در سال 2005 و پس از فروپاشی کمونیسم در این کشور ، دولت رومانی قانونی را تصویب کرد که براساس آن مالکیت این قلعه که به صورت غیر قانونی تصرف شده بود به صاحب اصلی آن، وارث شاهزاده النا باز گردانده شود البته در سال 2007 در مبحث صحت وارث این ملک ابهام ایجاد شد و در سال 2009 مالکیت بنا به دولت رومانی واگذار گردید.

این قلعه امروزه به موزه ای برای بازدید گردشگران تبدیل شده است که یاد آور داستان های ترسناک دارکولا و خون آشام های همکار وی است  . البته در این قلعه گنیجینه ای نیز به نمایش هنر و مبلمان جمع آوری شده توسط ملکه ماری می پردازد. قابل توجه است که در پایین تپه نیز نمایشگاهی از ساختارهای سنتی دهقانان رومانیایی (کلبه ، انبار، و غیره) بر پا شده است و گردشگران می توانند با بازدید از آن  با فرهنگ و آداب و رسوم مردم رومانی آشنایی پیدا کنند .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا