تصاویری حیرت‌ انگیز از زندگی در قطره‌های آب!

در اینجا عکس‌هایی را می‌بینید که زندگی جانوری درون قطرات آب دریا را به تصویر می‌کشند؛ صحنه‌های شکار و مبارزه که در محیطی با قطر چند میلیمتر اتفاق می‌افتند.

در هر قطرۀ آب دریا یک دنیای پنهان وجود دارد. البته این دنیایی نیست که غواصان بتوانند آن را ببینند. برای ورود به این قلمرو باید از لنز‌های نیرومند میکروسکوپ‌ها استفاده کنید. آن وقت است که می‌توانید ردیف گسترده‌ای از انواع موجودات بسیار ریز مثل پلانکتون‌ها و سخت‌پوستان موسوم به «پاروپا» (Copepods) را ببینید.

۱۳ هزار گونۀ شناخته شده از این موجودات وجود دارد؛ از یاقوت‌های دریایی آبی رنگ تا کرم‌های انگلی بسیار کوچک. بعضی از آن‌ها آزادانه شنا می‌کنند و بعضی‌های دیگر به یک گیاه یا حیوان دیگر چسبیده‌اند. بعضی از این انگل‌ها می‌توانند به درون رحم کوسه‌ها بروند و به جنین درون بدن آن‌ها بچسبند.

چاد والتر برای مدت ۴۰ سال به مطالعۀ این گونه‌های جانوران اشتغال داشته است. او می‌گوید: «پاروپایان پرتعدادترین گونۀ جانوری بر روی این سیاره هستند. مردم فکر می‌کنند حشرات پرتعدادترین جانوران جهان هستند، اما ۷۰ درصد از سطح زمین از آب پوشیده شده و پاروپایان در سراسر این قلمرو پهناور زندگی می‌کنند». والتر از دریای سرخ تا اقیانوس منجمد را جستجو کرده است؛ هر جا که آب هست، پاروپایان هم هستند.

حالا یک عکاس اسپانیایی به اسم آنجل فیتور (Angel Fitor) تلاش کرده تا این دنیای نادیدنی را به تصویر بکشد. فیتور با اینکه مدرکی دانشگاهی در زمینۀ زیست‌شناسی دریایی دارد، اما بیشتر به جنبۀ هنری این کار علاقه دارد. او چند سال قبل تصمیم گرفت به جای عکس گرفتن از کوسه‌ها و اسب‌های دریایی، به سراغ موجوداتی برود که با چشم نمی‌تواند آن‌ها را ببیند؛ یعنی همین جانورانی که در هر قطره از آب دریا شناور هستند.

پاروپایان معمولا بین ۲ دهم میلیمتر تا ۱.۷ دهم میلیمتر طول دارند و بنابراین برای به تصویر کشیدن آن‌ها باید علاوه بر دوربین از ابزار‌های علمی هم استفاده کرد. این کاری است که فیتور کرده است. او می‌گوید: «برای من هر قطره از آب مثل یک آکواریوم است».

منبع: فرادید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا