تحلیلی بر دیپلماسی فرهنگی موفق قطر در جام جهانی

کشور قطر نخستین کشور مسلمان میزبان جام جهانی بود و هزینه های هنگفتی برای انجام این رویداد ورزشی متقبل شد. در این میان اما کارشناسان مدعی هستند این کشور در زمینه دیپلماسی فرهنگی در طول این رقابت ها بسیار موفق عمل کرده است.

به گزارش سیناپرس، دکتر فاطمه حسن السلیطی، مدیر همکاری های بین المللی و امور دولتی در موزه های قطر، تاکید کرد: تجربه قطر در دیپلماسی فرهنگی در طول میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ الگویی بی سابقه در میزان تأثیر مستقیم بر مخاطبان از سراسر جهان و ابعاد موفقیت آن محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه رویداد فوق تجربه یکی از برجسته ترین الگوهای دیپلماسی فرهنگی موفق است، افزود: جام جهانی ۲۰۲۲ فرصتی عالی برای معرفی فرهنگ و جامعه قطر به جهانیان بود.

دکتر فاطمه حسن السلیطی به نقش موزه های قطر در تثبیت مفاهیم دیپلماسی فرهنگی اشاره و بر اهمیت شبکه رو به رشد موزه ها، سایت های باستانی و جشنواره ها در ترویج هویت فرهنگی اصیل و الهام بخش ملی تاکید کرد.

وی تجربه موفقیت آمیز قطر در حفاظت از میراث و فرهنگ خود را از طریق توانایی این کشور در حفظ موزه ها، اموال فرهنگی و محوطه های تاریخی و همچنین بازسازی آن ها و گسترش دامنه کار و نفوذ این مراکز توضیح داد، زیرا آنها به تقویت وابستگی متقابل بین کشورهای جهان کمک می کنند.

وی در تحلیل خود از ماهیت تجربه قطر، تاکید کرد: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی دیپلماسی فرهنگی را در سبک کار و دستورات خود با تمایز اتخاذ کرد و خاطرنشان کرد: ما در گذشته شاهد تاثیر آن بوده ایم.

به گزارش سیناپرس، وی همچنین تاکید کرد: کار دیپلماتیک تنها به حضور در جلسات یا تهیه اسناد محدود نمی شود، بلکه مدیریت پرونده ها با برنامه های استراتژیک پیچیده است که تثبیت نقش کشورها را در سطح جهانی تضمین می کند.

گفتنی است، سرمایه گذاری قطر در ایجاد یک بخش فرهنگی قوی که تاریخ، آثار باستانی و میراث را حفظ می کند، نقش مهمی در دستیابی به چشم انداز ملی قطر ۲۰۳۰ دارد که این سیاست به خوبی در طول رقابت های جام جهانی اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه جام جهانی ۲۰۲۲ به تغییر تصویر کلیشه ای و اصلاح باورهای نادرست درباره مردم عرب که در جهان حاکم بود کمک کرد، تاکید کرد: امروزه لباس قطری و سربند به یکی از نمادهای فرهنگی درخشان تبدیل شده است. که نشان دهنده اصالت فرهنگ قطر و جهان عرب است. وی با قدردانی از نقش دیپلماسی فرهنگی در تبدیل شاخص‌های منفی به نتایج مثبت سازنده، از نقش حیاتی مقامات رسمی و نهادهای فرهنگی و آموزشی در ایجاد ارتباط بین مردم و کشور قدردانی کرد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: gulf-times

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا