از بین بردن مقاومت تومورهای مغزی در برابر پرتودرمانی

بیماران مبتلا به تومورهای مغزی که دارای یک آنزیم جهش یافته به نام IDH1 هستند، معمولاً بیشتر از سایر بیماران، عمر می کنند. این تومورها در ابتدا کمتر تهاجمی هستند، با این حال، به دلیل مقاومت در برابر پرتودرمانی، همیشه عود می کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان مرکز سرطان Rogel دانشگاه میشیگان، در مطالعه اخیر خود، با بررسی سلول های انسانی و مدل موش، ژنی را کشف کرده اند که بیش از حد طبیعی در IDH1 جهش یافته، بیان می شود.

یافته های تحقیقاتی نشان داده اند: ژن ZMYND8، نقش مهمی در مقاومت سلول های سرطانی در برابر پرتودرمانی دارد؛ به طوری که وقتی پژوهشگران، این ژن را از بین بردند، سلول های گلیوما به پرتو درمانی پاسخ دادند.

دانشمندان گفته اند: این تومورها تقریباً همیشه عود می ‌کنند و بسیار تهاجمی هستند. این یافته ها، یک هدف درمانی بسیار امیدوار کننده و راه جدیدی را برای درمان این بیماری خطرناک به ما ارائه می دهند.

محققان اضافه کرده اند: پس از درمان با مهارکننده mIDH1، دریافتیم که بیان ژن ZMYND8، به میزان قابل توجهی، کاهش می یابد. این ژن، در تومور های گلیوما با IDH1 جهش یافته، بیش از میزان معمولی بیان می شود، اما پس از درمان با یک مهارکننده، بیان پروتئین ZMYND8 کاهش می یابد. از بین بردن این ژن باعث شد که سلول ها به پرتو درمانی حساس شوند.

ZMYND8 پاسخ آسیب DNA را تنظیم می کند و پرتودرمانی با آسیب رساندن به DNA عمل می کند. نتایج نشان داده اند که بیان بیش از حد پروتئین ZMYND8، سلول های سرطانی را نسبت به پرتودرمانی مقاوم می کند. از بین بردن ZMYND8، منجر به افزایش مرگ سلولی گلیوما و افزایش بقا شد.

دانشمندان اظهار داشته اند: ما اکنون روش جدیدی برای درمان این تومورها با استفاده از روش ‌های درمانی مبتنی بر mRNA در اختیار داریم که در آن می توانیم با کاهش بیان ZMYND8 سلول ‌ها را به پرتودرمانی حساس کنیم.

محققان همچنین دریافتند: استفاده از داروهای سرطان، از جمله مهارکننده ‌های PARP و HDAC به همراه حذف ژن ZMYND8 پاسخ دهی سلول ها به پرتودرمانی را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Clinical Cancer Research منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا