راهکارهای کارآفرینی با محصولات فرهنگی

محققان کشور در یک تحقیق دانشگاهی جدید، به شناسایی مداخلات مؤثر بر کارآفرینی محصولات فرهنگی در ایران پرداخته اند؛ امری که در صورت توجه همه جانبه می تواند موجبات ارتقای فرهنگی کشور را فراهم آورد.

به گزارش سیناپرس، جامعه ای که در آن، انسان به عنوان واحد تشکیل دهنده به دنبال دیده شدن و پیدا کردن ساختارهایی منطبق با ارزش های خاص خود است، ارزش های مورد اعتقادش را به واسطه ساختارهای مختلف اعم از محصولات خاص فرهنگی ابراز می‌کند.

اقوام گوناگون در پهنه هر سرزمین در طول تاریخ به واسطه آداب و رسوم و دست سازه های گوناگون به ارائه تفکرات خود می‌پردازند و به بیانی دیگر هویت خود را در آن سازه ها جستجو و ابراز می‌کنند. اهمیت دادن به این آفرینش ها و اجازه ارائه و احیای آن ها به معنای دیده شدن، برجسته نمایی تنوع فرهنگی در پهنه سرزمین و ایجاد پیوندهای فرهنگی است.

بنا بر نظر متخصصان، جذب افراد جوامع دیگر، پرورش حس شهروندی، احیای مجدد ساختارهای روستایی و شهری، بالابردن نمایه بین المللی سرزمین و از همه مهم تر بالابردن رضایت و حس برابری در بین افراد و اقوام گوناگون یک سرزمین و دستیابی به تمامیت ارضی و انسجام ملی یک سرزمین نیز از دیگر مراتب و مزایای چنین آفرینش هایی است.

کارآفرینی در زمینه محصولات فرهنگی، یکی از راهکارهای به فعلیت رساندن این هدف است. یکی از ابزارهای مخصوص کشورهای سرمایه دار در جهت تحقق برنامه های خود در این خصوص، بحث شهروندی فرهنگی است که با به کارگیری ابزار های متداول در رشته مدیریت، مبادرت به سنجش و ارزیابی میزان تولید و توزیع کالاهای فرهنگی و هنری در جامعه می کند و همچنین با استفاده از سیاست‌های اقتصادی و یارانه‌ای، فرهنگ و کالاهای هنری را در اختیار همگان قرار می‌دهد.

در این رابطه، یک مطالعه تحقیقاتی توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) انجام شده است که در آن، مداخلات مؤثر بر کارآفرینی محصولات فرهنگی در ایران مورد بررسی و شناسایی واقع شده اند.

این تحقیق‏ کیفی با مشارکت صاحب‏ نظران در زمینه‏ کارآفرینی محصولات فرهنگی و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده است.

یافته‌‌های این پژوهش را که در فصل نامه مدیریت فرهنگی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات منتشر شده اند، می‏توان در قالب سه محور مجزا طبقه‌بندی نمود؛ مداخلات اجتماعی، مداخلات بخش خصوصی و مداخلات بخش دولتی.

بنا بر گفته های اکبر اعتباریان، دانشیار و محقق گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و همکارانش، مداخلات اجتماعی به واسطه‏‏ ی ضعف سواد فرهنگی، نزاع ‏های فرهنگی، ابهام در جامعه و الگوهای ذهنی کشنده‏ خلاقیت و مداخلات بخش خصوصی نیز به دلیل چالش‏های بازاریابی محصولات فرهنگی و تولید محصولات فرهنگی شکل می گیرند.

آن ها می گویند: در همین زمینه، مداخلات بخش دولتی به دنبال چالش سیاست گذاری نظام اداره‏ فرهنگ، چالش‏های بازاریابی محصولات فرهنگی دولتی، چالش‏ های تولید محصولات فرهنگی دولتی، چالش ‏های ساختاری نظام اداره‏ فرهنگ و چالش‏ های نظام حمایتی اداره‏ فرهنگ لازم است اجرایی شوند.

به اعتقاد اعتباریان و همکارانش، با توجه به این که تحقیقات قبلی و نتایج آن ها، مداخلات اجتماعی در رابطه با وجود ابهام در جامعه و ضعف سواد فرهنگی را به صورت ضمنی مورد تایید قرار داده اند پیشنهاد می شود حاکمیت با مشارکت و حمایت کارزارهای فرهنگی، آموزش های رایگان را برای اقشار و اقوام مختلف با محتوای شناخت و واقع‌نگری فردی و اجتماعی، چگونگی نگاه علمی به مسائل عمومی و آموزش سواد عمومی فرهنگی و هنری در جهت انتخاب آگاهانه و هدفمند محصولات فرهنگی در دستور کار خود قرار دهد.

در این تحقیق همچنین در جهت توسعه مطالعات آتی، پیشنهاد شده است تحقیقاتی در زمینه بررسی میزان واقع گرایی در زمینه تولید محصولات فرهنگی در ایران و بررسی اثر آن ها بر میزان پرسشگری و پاسخ گویی در جامعه ایران صورت پذیرد.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا