بررسی ظرفیت میکروبیوم های دریای خزر با یک روش جدید

  دکتر ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفتگو با مهر اظهار داشت: در پژوهش انجام شده با استفاده از روش­های توالی­ یابی پر بازده، ساختار جمعیت میکروبی دریای خزر تعیین و ژنوم­ میکروب های شاخص آن بازسازی شد.وی افزود: همچنین در این پژوهش نمونه های میکروبی از سه عمق  ۱۵، ۵۰ و ۱۵۰ متری ستون آبی منطقه جنوبی دریای خزر جمع آوری شدند تا توالی ژن ۱۶S rRNA در آنها مورد بررسی قرار گیرد.

شاهزاده فاضلی عنوان کرد: نتایج حاصل، تشابه ساختار کلی جمعیت میکروبی در هر سه عمق را نشان داده است اگر چه  تفاوت­ هایی با ساختار جامعه میکروبی در محیط­های آبی اقیانوسی و آب شیرین محیط ­های معتدل به چشم می خورد.

رئیس مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی عنوان کرد: ژنوم های مونتاژ شده بر حضور میکروارگانیسم هایی در گروه ­های Actinobacteria، Alphaproteobacteria، Betaproteobacteria، Gammaproteobacteria، Bacteroidetes، Cyanobacteria، Euryarchaeota و Thaumarchaeota دلالت دارند.

فاضلی خاطر نشان کرد: نتایج بررسی ژنوم­ های به دست آمده مربوط به اعماق مختلف دریای خزر نشان­ دهنده تفاوت­ های بارز در سطوح پایین­ تر تاکسونومیکی در سه عمق مختلف بود که می تواند تحت تاثیر نور  یا دما باشد.

وی ادامه داد: توصیف دقیق تر ژنوم­های مربوط به شاخه ­های Actinobacteria و Thaumarchaeota و رده Alphaproteobacteria به عنوان گروه­ های تاکسونومیکی که اعضای آن از نظر فیلوژنتیکی به تغییر درصد شوری در محیط پاسخ می­ دهند نشان داد که بیشتر ژنوم­های جدا شده از دریای خزر متعلق به گروه­ های معرفی نشده میکروبی و بسته به مورد دارای ارتباط نزدیک­تر به یکی از گروه­ های آب شیرین و یا آب اقیانوسی هستند.

به گفته وی، الگوی فیلوژنتیک ژنوم­ های دریای خزر نشان­ دهنده مبدا­های فیلوژنتیکی چندگانه و مجزای ژنوم­ های خزر بود که مرتبط با گروه­های مشابه متعلق به آب شیرین و اقیانوسی است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا