داده باز چگونه می‌تواند جان میلیون ها نفر را نجات دهد؟

در سال های اخیر، بشر پیشرفت های قابل توجهی را در مبارزه با چالش های بهداشتی جهان صورت داده که قبلا غیرقابل غلبه تلقی می شدند. با انجام همکاری های منسجم تر، سرمایه گذاری های هدفمند و دسترسی بیشتر به ابزارهای ناجی زندگی، مرگ و میر کودکان طی 25 سال گذشته به نصف رسیده و میلیون ها نفر از بیماری های عفونی جان سالم به در برده اند.

به زودی، کودکان مدت طولانی تری عمر خواهند کرد و زندگی های سالم تری خواهد داشت. اما علی رغم این موفقیت ها، قطعه ای از پازلی وجود دارد که نیاز به توجه دارد و آن داده است.

در ماه می، گروهی از کارشناسان بهداشت عمومی سراسر جهان که در خانه کاتام (موسسه سلطنتی امور بین المللی) در لندن گرد هم آمده بودند، خواستار آن شدند که تمامی داده های نظارتی بر بهداشت عمومی برای ارتقا و محافظت از سلامت عمومی به اشتراک گذاشته شوند.

این گردهمایی در نتیجه حمایت های بنیاد بیل و ملیندا گیتس با هدف حمایت از ایجاد محیطی ترغیب کننده برای به اشتراک گذاشتن داده های سلامت عمومی برگزار شد. خانه کاتام با ارائه پلتفرم راهکارهای عملی و هدایت تاکتیکی برای سهامداران جهت شرکت در بحث های معنادار به دنبال ارتقا دادن فرآیند به اشتراک گذاشتن داده های نظارتی و اطلاعات نظارتی معمول است.

این خواسته کارشناسان بهداشت عمومی که مبتنی بر مناظره های پیشین درباره به اشتراک گذاشتن داده در مواقع اضطراری است، با توافق کارشناسان برجسته در زمینه سلامت عموم و به اشتراک گذاشتن داده به همراه نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی سلامت حیوانات در خانه کاتام برای بحث کردن درباره عوامل اخلاقی، قانونی و فناورانه و همچنین درباره کارآمدترین روش های پیش رو صورت گرفت.

با بیش از 50 امضا توسط سازمان های بهداشت عمومی جهانی برجسته، این فراخوان نمونه ای مهم از شرکای مختلفی است که  گرد هم می آیند تا به پارادیم داده بازی متعهد باشند که به جامعه جهانی نفع می رساند. تعهد برای به اشتراک گذاشتن داده های نظارتی معمول، پتانسیل بالایی برای پر کردن گسست بزرگ داده است که مانع از موفقیت های ادامه دار جهانی از جمله دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل می شود.

حقیقت غم انگیز این است که در بسیاری از کشورها هنوز درک قوی از بار واقعی هر نوع بیماری وجود ندارد

حقیقت غم انگیز این است که در بسیاری از کشورها هنوز درک قوی از بار واقعی هر نوع بیماری وجود ندارد. به طور مثال، در حالی که دنیا شاهد آن است که کودکان بیشتری امروزه پنجاهمین سال تولدشان را می بینند، یکی از پیامدهای موفقیت دانشمندان در این حوزه این است که افرادی که به این امکان دسترسی ندارند، به دلیل عواملی که به خوبی درک نشده اند، می میرند.

تقریبا نیمی از تمامی مرگ و میرهای کودکان در نخستین سال زندگی آن ها رخ می دهد و هر روز، والدین بیشتری به دلیل مرگ فرزندشان به دلیل نامعلوم طعم ناکامی را می چشند. داده های نظارتی ناکافی به معنای دسترسی به سوابق مرگ و میر ناکامل و آمار حیاتی است. اضطرارهای اخیر در زمینه سلامت عمومی مانند ابولا و زیکا اهمیت حیاتی داده درباره گسترش بیماری و دخالت‌‌های هدفمند و سریع در نواحی به شدت مورد نیاز را شفاف کرد.

شیوع این بیماری ها همچنین نیاز به سیستم های نظارتی قوی تر و دسترسی بیشتر به اطلاعات جهت همکاری کردن و نشان دادن واکنش بهداشت عمومی کارآمد را برجسته کرده اند. از سوی دیگر، این بحران های اخیر، موانع موجود بر سر شراکت داده را مشخص کرده اند.

ماه سپتامبر گذشته نیز سازمان بهداشت جهانی میزبان گردهمایی بود که منجر به تعهد نشریات زیست پزشکی اصلی مبنی بر  ترغیب کردن به اشتراک گذاشتن داده از پیش تثبیت شده بدون مجازات شدن شدند. چنین تعهدی دسترسی سریع تر و بازتر به بازه را در طول مواقع بحرانی مهی می کند.

با این حال، مزیت های شراکت داده نباید به شیوع بیماری ها محدود شود چون داده های نظارتی معمول بر بهداشت و سلامت عموم در سطح منظم تری به سیاست گذاری و همچنین اولویت بخشی به سرمایه گذاری ها کمک می کند. این امر همکاری های منطقه‌ای، تقویت ظرفیت، دیدگاه ها درباره عملکرد سیستم سلامت ععمومی و ارائه مزیت هایی به جامعه جهانی از طریق کنترل بهتر بیماری های عفونی را فراهم می کند.

با این حال، علی رغم مفهوم نظارت بر بهداشت عمومی به عنوان یک هدف عام، به اشتراک گذاشتن داده در فراتر از مرزهای ملی، کماکان غیرمعمول است و دلیل این کار عمدتا فقدان چهارچوب جهانی است.

با این حال حوزه هایی وجود دارند که در آن ها ایده به اشتراک گذاشتن داده های نظارتی به اجرا گذاشته شده و موفقیت های زیادی نیز حاصل شده اند. اقدامات انجام شده ای مانند "پروژه بهداشت کودک و نظارت بر جلوگیری از مرگ و میر" (CHAMPS)  در ارتقای داده های اولیه در زمینه مرگ و میر کودک کمک کرده، به جامعه بشری امکان رهگیری معرفی واکسن های جدید و برنامه های دیگر را فراهم کرده و همچنین سرمایه گذاری های هدفمند در سطوح ملی و پایین تر را فراهم می کند.

گرفتن بازدهی های آشکار در این زمینه زمانبر است اما نتایج اولیه از مکان های پایلوت امیدوارکننده بوده است. با رشد این شبکه و امکان دسترسی بیشتر به داده نظارت بر بهداشت عموم، این پروژه پایگاه داده ای جهانی درباره مرگ و میر کودک و بیماری های عفونی را ایجاد خواهد کرد و مدلبندی جهانی، تاثیرگذاری بر تصمیم گیری و ارتقای امنیت بهداشت جهانی در مرزهای مختلف را فراهم خواهد کرد. 

به دلیل هدف های مشخص شده در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل تا سال 2030، جامعه بشریت باید راهکارهای عملی را ارائه دهد که گردآوری داده را ارتقا داده و به شراکت گذاشتن داده را نیز ترغیب کنند تا بتوان سیاست های هدفمندی را اتخاذ و تصمیماتی را در تمامی مواقع برنامه ریزی کرد.

بحث های خانه کاتام می تواند به دولت ها در برداشتن گامی مهم برای ایجاد نوعی انقلاب داده ای کمک کند که می تواند رویه تاریخ را تغییر دهد. هم اکنون وقت آن فرا رسیده که به تعهدات انجام شده در زمینه به اشتراک گذاشتن داده باز جامه عمل پوشانده شود.

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا