در گفتگو با معاون سابق وزیر نیرو مطرح شد :
عبور از گردنه خشکسالی با نوشیدن از آب دریای عمان

طرح انتقال آب دریای عمان به 16 استان کشور، طرحی ملی است که سابقه طرح آن به دودهه می رسد، این پروژه که در روزهای اخیر توسط رئیس جمهور در استان یزد افتتاح شد، از همان ابتدا مخالفان و موافقان پرشوری داشت. به گفته مسوولان طرح، فاز اول این پروژه در سال 1405 به بهره برداری می رسد.

به گزارش سیناپرس، یکی از نگرانی های مخالفان این طرح، آسیب های محیط زیستی است که نمک زدایی گسترده به اکوسیستم منطقه خلیج فارس وارد خواهد کرد. علاوه بر این برخی از این منتقدان این ادعا را مطرح می کنند که شرکت های بزرگ و مافیای آب که خواهان اجرای طرح های بزرگ آبی در کشور هستند حامی و اسپانسر پروژه هستند.

انتقاد سوم و بزرگ منتقدان، هزینه این پروژه است که قیمت آب شرب خروجی را بسیار بالا می برد. هر چند موافقان طرح می گویند:خشکسالی گسترده در کشور هزینه های آن را توجیه می کند و پیوست های زیست محیطی و انضباط مالی پروژه نیز رعایت خواهد شد.

علیرضا دائمی معاون سابق آب و آبفای وزارت نیرو در اینباره به خبرگزاری سیناپرس گفت: پیش از هر چیز باید اذعان کرد که این طرح قرار نیست، جایگزین آب‌های تجدید شونده و سطحی شود. ما در کشور صنایع آب بری داریم که با چالش‌های بزرگی در زمینه تامین امن آب رو به رو هستند، این صنایع عظیم امکان جابجایی هم ندارند، در واقع صنایع بزرگی مانند مس سرچشمه و گل گهر وجود دارند که حاضر به سرمایه گذاریروی تامین منابع پایدار آب برای خود هستند، از این رو دولت قرار نیست منابع خود را صرف تامین طرح های انتقال آب دریا برای این صنایع نماید و خود صنایع می توانند مشارکت کنندگان اصلی در تامین مالی طرح باشند. چنین طرح های می تواند سطح تنش احتمالی آتی میان صنایع بزرگ آب بر با مردم محلی را کاهش دهد یا از بین ببرد، زیرا مردم محلی دیگر صنایع بزرگ را به عنوان رقیب آبی خود قلمداد نخواهند کرد. به همین جهت دولت نباید مانع صنایعی شود که از طریق چنین طرح هایی قصد افزایش منابع سبد آبی کشور را دارند، به ویژه آنکه این صنایع هر کدام چند هزار کارگر دارند و اکوسیستم اقتصادی منطقه به آنها وابسته است.

معاون سابق برنامه ریزی وزارت نیرو افزود: برای انتقال آب از خلیج فارس و نمک زدایی آن مشکلات محیط زیستی را برشماری می کنند، البته دریای عمان به آب های آزاد راه دارد و این مشکلات در این دریا برخلاف خلیج فارس، بسیار کمتر است. طرح انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی علاوه بر تامین آب صنایع یک مزیت بسیار مهم دیگر نیز دارد، این طرح این امکان را فراهم می کند که در مواقع بحرانی، آب شرب مناطقی مانند یزد تامین گردد و به اصطلاح از کوچ دسته جمعی بر اثر خشک سالی و بروز ابر بحران ها جلوگیری می کند.

وی افزود: البته با وجود تمام این مزایا، بدیهی است که باید مباحث زیست محیطی را نیز در نظر گرفت، طبعاً هر اقدامی که انسان در محیط خودش ایجاد می کند، عواقب و آثار زیست محیطی به همراه دارد و بسیار مهم است که ما گام های بزرگ را با در نظر گرفتن این آثار برداریم، در عین حال روند حل چالش های ملی و مشکلات را نیز متوقف نسازیم.

دائمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان با وجود آنکه مرز آبی کمی هم دارند، سال ها است که آب دریا را برای مصارف مختلف کشاورزی، صنعتی و شرب، نمک زدایی می کنند، وقتی 2000 کیلوکتر مرز آبی داریم و با چالش خشکسالی و کم آبی رو به رو هستیم، این حق مشروع ما است که از این دریچه آبی بهره ببریم. علاوه بر فلات مرکزی، مناطقی مانند کنارک و پسابندر نیز در جنوب کشور که کمتر توسعه یافته هستند، می توانند از مواهب نمک زدایی آب دریا بهره مند شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس در مورد علت مخالفت کارشناسانی مانند کاوه مدنی با این طرح گفت: شاید علت مخالفت کارشناسان این باشد که اطمینان ندارند پیوست های زیست محیطی طرح در کشور ما به صورت صحیح اجرا شود؛ اما به هر حال کشورهای آمریکایی و اروپایی که محل تحصیل و کار این کارشناسان است، سال ها از این روش استفاده می کنند، این شرکت ها همچنین مجری اصلی نمک زدایی آب دریا و انتقال آن در کشورهایب مانند امارات و کویت هستند، بنابراین نمی توان گفت که کشور ما حق ندارد تا برای تامین آب مردمش به منابع دریایی متصل شود.

معاون سابق برنامه ریزی وزارت نیرو در پایان عنوان کرد» در حال حاضر نیز پایدار ترین منبع آب، همین آب دریا است، در شهرهای دشت کویر مرکزی مجبور هستیم با صرف هزینه مالی و زیست محیطی آب را با تانکر به روستاها و شهرها برسانیم، در حالی که آب نمک زدایی شده می‌تواند امنیت آبی این مناطق را به شکل با ثباتی تامین کند. هم اکنون نیز در کشور ما قریب 140 تا 150 مرکز نمک زدایی آب دریا تاسیس شده است، بنابراین توسعه این صنعت می تواند به ما کمک کند تا از گردنه خشکسالی عبور کنیم

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا