تبدیل چرنوبیل به بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی جهان

طرح جدید ارائه شده توسط دولت اوکراین موجب ایجاد امیدواری برای استفاده بهینه از سرزمین های غیرقابل زندگی شده است. بر اساس این طرح قرار است تا 60 کیلومتر مربع از زمین های چرنوبیل که به واسطه بحران هسته ای این منطقه قابل زندگی نیستند، به یک نیروگاه بزرگ جهت تولید انرژی های تجدید پذیر بدل گردند.

این زمین ها به علت عدم امکان زندگی در آنها، بسیار ارزان قیمت خواهند بود و بر اساس شرایط ویژه و عدم وجود موانع ساخت دست بشر، نور خورشید در آنها بسیار مستقیم و نیرومند خواهد بود. از سوی دیگر نیز این منطقه به عنوان یک محیط غیرقابل سکونت، فرایند نصب و تعمیر و نگهداری سلول ها را دشوار می سازد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، دولت اوکراین هم اکنون به دنبال یافتن سرمایه مالی مناسب برای این است که بتواند سرزمین هایی که به واسطه تشعشعات اتمی برای موجودات زنده خطرناک هستند را به نیروگاه 1400 مگاواتی تبدیل کند. این میزان از انرژی در حقیقت یک سوم مقدار انرژی ای است که نیروگاه های اتمی پیش از شکل گیری بحران در این منطقه تولید می کرده اند.

به این ترتیب با توجه به ابعاد این مزرعه خورشیدی پیشنهادی می توان گفت که این پارک انرژی خورشیدی با ابعاد 60 کیلومتر مربع می تواند به عنوان بزرگ ترین مزرعه برداشت انرژی خورشید در جهان مطرح باشد. برای درک بزرگی این طرح کافی است بدانید که در حال حاضر مزرعه خورشیدی بزرگی مانند نیروگاه نصب شده در سد لگیاناگژیا، تنها 23 کیلومتر مربع اندازه داشته و می تواند 850 مگاوات انرژی تولید کند. یکی دیگر از نمونه های بزرگ در جهان امروزی را نیز می توان نیروگاه خورشیدی ایوانپا دانست که می تواند انرژی 392 مگاواتی را در مزرعه ای به ابعاد 14 کیلومتر مربع تولید کند.

این پروژه می تواند مزایای بسیار ویژه ای داشته باشد و برای نمونه باید گفت که این زمین ها به علت عدم امکان زندگی در آنها، بسیار ارزان قیمت خواهند بود و بر اساس شرایط ویژه و عدم وجود موانع ساخت دست بشر، نور خورشید در آنها بسیار مستقیم و نیرومند خواهد بود. از سوی دیگر نیز این منطقه به عنوان یک محیط غیرقابل سکونت، فرایند نصب و تعمیر و نگهداری سلول ها را دشوار می سازد.

منبع: Engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا