انسان از چه زمانی قادر به کنترل تارهای صوتی خود شد؟

تیمی از پژوهشگران در دانشگاه دورهام به سرپرستی آدریانو لامریا در حال بررسی روند تکاملی تارهای صوتی در انسان و گونه های جانوری متعلق به رده نخستینیان هستند. در این مطالعات که هنوز ادامه دارد مشخص شد که اجداد برخی گونه های نخستینیان مانند میمون های بزرگ جثه نیز قادر به کنترل تارهای صوتی خود بوده اند.

این مطالعات می تواند آگاهی ما را درباره روند تکامل تارهای صوتی انسان بیشتر کرده و به این ترتیب ما قادر خواهیم بود تا دریابیم انسان از چه زمانی توانسته است کنترل تارهای صوتی خود را به دست گرفته و از آن برای تلفظ اصوات گوناگون استفاده کند. این پژوهش گام بزرگی در کشف چگونگی روند سخن گفتن انسان خواهد بود.

تا کنون گمان می رفت که میمون های بزرگ مانند اورانگوتان ها تنها به صورت تحریک تارهای صوتی و به صورت کنترل نشده ، قادر به ایجاد صدا هستند اما در این مطالعات پژوهشگران با بررسی دقیق یک اورانگوتان جوان با نام راکی که در باغ وحش اندونزی زندگی می کند، دریافتند که این جانور قادر به تقلید صدای انسان بوده و می تواند بیش از 500 واکه صوتی مختلف را که توسط پژوهشگران گفته می شود؛ تکرار و تقلید کند.

در ادامه این مطالعات، تیم پژوهشی آدریانو لامریا به دانشگاه آمستردام رفته و با استفاده از امکانات موجود در این دانشگاه به بررسی مقایسه ای اصوات ایجاد شده توسط راکی و سایر اورانگوتان ها می پردازد. دانشگاه آمستردام دارای بانکی غنی از اصوات گونه های مختلف جانوری است که این موضوع به پزوهشگران کمک زیادی در پیشبرد  مطالعات خود می کند. تیم مطالعاتی فوق الذکر قصد دارد با بررسی این صدا ها دریابد آیا این اصوات به طور غریزی ایجاد شده اند یا در نتیجه تمرین و تکرار از طریق آموزش توسط این اورانگوتان جوان استفاده شده است.

آدریانو لامریا در این رابطه اعلام کرد: این مطالعات می تواند آگاهی ما را درباره روند تکامل تارهای صوتی انسان بیشتر کرده و به این ترتیب ما قادر خواهیم بود تا دریابیم انسان از چه زمانی توانسته است کنترل تارهای صوتی خود را به دست گرفته و از آن برای تلفظ اصوات گوناگون استفاده کند. این پژوهش گام بزرگی در کشف چگونگی روند سخن گفتن انسان خواهد بود.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا