گزارش تصویری و تحلیل فنی از زیارت گریچه

 ایوان ورودی بنا مرتفع و کم عرض و با تزئینات کاشی و مقرنس در بالای طاق است . مجموعه زیارتگاهی گریچه دارای دو صحن جنوبی و شمالی است که بر پیرامون آن ها فضاهای مجموعه استقرار یافته است . بخش های تاریخی و قدیمی تر مجموعه ، بنای رفیع با سقف طاق چشمه ضلع شمالی و فضای اصلی حرم که به شکل  چهار  صفه ساخته شده است . ضریح امامزاده فلزی و جدید  بوده  و در وسط طرح چلیپایی بنا واقع شده است . در ادامه و بخش مقابل ایوان  ورودی فعلی بخشی قدیمی  وجود دارد که تزئینات آن کاملاً بر اساس سبک ایلخانی  ساخته شده است . در قسمت چلیپایی بنا و در ارتفاع تقریبی یک متر از سطح زمین تزئیناتی از کاشی لاجوردی ، فیروزه ای و خردلی وجود دارد . در بخش ورودی و پس از ایوان  دو  سنگ  قبر  با   روکش  کاشی   به  رنگ های سفید ، لاجوردی  فیروزه ای و زرد و بادمجانی  می باشد .  در قسمت شمال شرقی بقعه به فاصله حدود 25 متری آن  بنایی با پلان مربع شکل و نمائی کشیده وجود  دارد .

بخشی از کار معقلی که به همراه کاشی فیروزه ای و لاجوردی رنگ با طرحی ساده بر بدنه و پاکار سقف  بنای شمالی کار شده نشان از مهارت و دقت کار تزئینی انجام شده در این فضا دارد . با توجه به کارهای کاشی کاری معقلی و آجرهای بدون لعاب منقوش و بند ملات های گچی نقش دار قدمت این بنا به دوره ایلخانی برمی گردد .

کتیبه و یا سنگ نبشته ای در این بنا یافت نشده است ولی قبور دو امامزاده مدفون در آن نشان از قدمت این بقعه دارد .   بنای اصلی امامزاده دارای طرح چلیپایی و گنبدی ساده است . 

 نمای  گچ پوشیده  شده در این بخش  از طرح های معماری رایج   در دوره قاجار است . ایجاد الحاقات و دخل و تصرف های بسیار زیاد در بنا نشان از تعدد مرمت ها در طول دوران مختلف دارد .

در سه جبهه جنوب و شرق و غرب صحن شمالی ، مجموعه رواق و طاق نماهایی با سقف کوتاه  دیده می شود که به احتمال زیاد از الحاقات دوره قاجار است . سر در ورودی اصلی آستانه ( ورودی جنوبی )  در یک زمینه درشت که  دارای کارهای آجری  و  معقلی  و  هفت

رنگ می باشد  از الحاقات دهه اخیر است .  پوشش گنبد ساده و یک جداره است و در نیم قرن اخیر مرمت و باز سازی شده است  . باقیمانده تزئینات آجر و کاشی  با بند مهر گچی و توپی  در قسمت شمالی آستانه از جمله تزئینات باقی مانده  از اصل بنا می باشد .  غرفه های اطراف و تزئینات ساده گچی  در دو سوی پیرامون  صحن اصلی آستانه  و تزئینات ساده گچی یزدی بندی شده  سقف داخل بقعه از جمله تزئینات دیگر بنا است .

 این بنا به شماره 6532 در تاریخ 7/7 /1381 به ثبت رسیده است . 

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمد حسینی دانشجوی دکترا باستان شناسی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا