سامانه پوشیدنی که کرونا را تشخیص می دهد

یک گروه از پژوهشگران دانشگاه خواجه نصیر موفق به تولید سامانه پوشیدنی پایش از دور برای تشخیص و شناسایی علائم کووید 19 شدند؛ این فناوری داده های حیاتی انسان را جمع آوری کرده و از گسترش بیماری کرونا جلوگیری می کند.

محمد امین رضایی، دانشجویی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه خواجه نصیر و از مجریان این طرح در گفتگو با سیناپرس گفت: این فناوری می تواند طیف گسترده ای از داده های حیاتی مانند ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و اکسیژن خون و همچنین تعداد و شدت سرفه بیمار را ثبت کند و با شناسایی علائم کووید 19 از گسترش این بیماری پیشگیری کند.

وی به ضرورت اجرای این طرح پرداخت و افزود: هنگام شیوع گسترده این بیماری همه گیر، تعداد مبتلایان به این ویروس افزایش پیدا می کند، در نتیجه مراکز درمانی قادر به مدیریت تعداد زیادی از بیماران نیستند. برخی از افراد نیز علائم خفیفی از بیماری را نشان می دهند که باید در خانه قرنطینه شوند و در عین حال مراقب شدت علائم باشند. در چنین شرایطی نتیجه آزمایشات و شناسایی بیماران نیز به کندی انجام می شود از اینرو  تقاضا برای امکانات پزشکی مانند کنترل و پایش از راه دور بیماران به منظور تشخیص سریع و نظارت دقیق بر بیماران افزایش پیدا می کند به همین دلیل دستگاه سامانه های پوشیدنی می تواند نقش پر رنگی در این زمینه ایفا کند.

رضایی اظهارداشت: این دستگاه روی گردن، تقریبا نزدیک به گلو نصب می شود و با کمک رگ ها می تواند سیگنال ها را دریافت، تعداد و شدت سرفه ها افراد را پایش کند. سپس اطلاعات پردازش شده از طریق بلوتوث به گوشی همراه ارسال می شود و بیمار می تواند به آن اطلاعات دسترسی پیدا کند. همچنین این اطلاعات از طریق اینترنت به پایگاه داده ارسال می شود و دکتر نیز می تواند به آن اطلاعات دسترسی داشته باشد. در چنین شرایطی بیمار می تواند حتی در خانه با دکتر خود نیز در ارتباط باشد.

وی یادآورشد: اکنون دستگاه های مختلفی مانند پالس اکسیمتر( دستگاه اکسیژن سنج اکسیژن از طریق انگشت) برای شناسایی علائم کرونا وجود دارند و مورد استفاده نیز قرار می گیرند اما تمام این قابلیت ها را ندارند. این دستگاه ضمن اینکه ابعاد کوچکی تقریبا به اندازه یک سکه را دارد، بدون ایجاد هیچ مزاحمتی می تواند علائم دیگر بیمار را نیز ثبت کند. این دستگاه قابلیت اتصال به گوشی هوشمند را دارد و ضمن ارسال اطلاعات در بستر اینترنت، انرژی پایینی نیز مصرف می کند.

وی در پایان به سیناپرس گفت: این دستگاه اکنون در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی پس از تکمیل و ارزیابی های جامع تر و نهایی تر وارد بازار می شود. قطعا موفقیت این طرح در گروی شناخت و آگاهی مردم نسبت به استفاده از این فناوری است.

گفتگو: بیتااکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا