معرفی ربات امدادگر مقاوم

این ربات را می توان ادامه نسل جدیدی از ربات ها دانست که نخستین آن ها در سال 2011 ساخته شد. این مدل پیشرفته مجهز به کمپرسور و دستگاه هوای بیرونی است که  علاوه بر توانائی کنترل پردازنده، قابلیت ها و قدرت های پیشین را دارد با این تفاوت که جنس آن به گونه ای است که در برابر آتش مقاومت داشته واز بین نمی رود.

اساس و پایه طراحی این ربات، توسط پروفسور (George M. Whitesides) در آزمایشگاه دانشگاه هاروارد انجام گرفت که توضیحات آن در مجله (Soft Robotics) ارائه شده است. این مدل بسیار شبیه همان رباتی است که چندین سال گذشته ساخته شده بود اگر چه از آن مدل بسیار بزرگتر بوده وعلاوه بر آن قادر به انجام برخی کارها در بیرون از آزمایشگاه است.

بدنه این ربات از لاستیک سیلیکون ساخته شده و فوق العاده سخت و با دوام است به طوری که می تواند در شرایط دشوار محیطی نیز به فعالیت های خود ادامه دهد؛ در آزمایش های صورت گرفته ، این ربات در درجه حرارت 9 درجه سانتگراد، سرعت وزش باد 40 کیلومتر در ساعت، در گودال آب 5 سانتی متری، در آتشی با 3000 درجه کلوین (برابر با 2726.85 سانتگراد) به مدت 50 ثانیه دوام آورده و  همچنین می تواند در  اسید و به فعالیت خود ادامه دهد.

این مدل به طور کلی مستقل بوده و فعالیت هایش توسط کنترل گر داخلی انجام می گیرد و توانائی انجام ماموریت هائی تا حداکثرزمان دو ساعت یعنی زمانی برابر با میزان شارژ باتری های طراحی شده را دارد . اگرچه فعالیت های این ربات شامل فعالیت های احساسی و یا هوشی نمی شود اما می توان با اضافه کردن یک GoPro توسط نوارهای الکتریکی آن را به یک پلت فرم نظارتی نیز تبدیل کرد.

ربات ساخته شده، می تواند به صورت های مختلفی حرکت کند. این ربات در مسیر مستقیم و یا چرخشی به آسانی حرکت می کند و می تواند سرعت حرکت خود را تا 18 متر بر ساعت (0.5 سانتی متر در ثانیه) نیز افزایش دهد. این ربات از نظر ساختار و قدرت بسیار قوی است زیرا فشار داخلی دستگاه 20 پاسکال بوده، و از توانائی لازم برای بلند کردن هر محموله ای تا وزن 3.4 کیلوگرم برخوردار است وهمچنین می تواند بارهائی تا وزن هشت  کیلوگرم را نیز به طور ثابت نگه دارد.

تجهیزات کلی بدنه این ربات شامل؛ یک کوله پشتی ، کمپرسور مینیاتوری هوا، باتری، سوپاپ ها، و کنترل کننده اصلی است که همهگی از مواد  سخت و غیر نرم ساخته شده اند  . در پایان باید خاطر نشان کرد که این ربات حتی در زیر آب نیز کارائی خود را حفظ می کند. هزینه کلی ساخت این ربات 1111 دلار برآورد شده است. پژوهشگران امیدوارند با پیشرفت در طراحی و ساخت نسل های جدید و مشابه این ربات امکان انجام آزمایش،نمونه برداری و فعالیت در محیط هائی را داشته باشند که حضور انسان در آن ها غیر ممکن است.

 منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا