مقایسه شیر مادر در انسان و میمون

محققان بر این باورند که یافته‌های جدید می تواند به ما در درک بهتر ترکیبات شیر انسان و نیز شناخت مواد مغذی که باید در فرمول غذایی نوزادان گنجانده شود کمک کند. این مطالعه که برای اولین بار توانست به طور جامع پروتئوم (همه پروتئین هایی شناخته شده) موجود در شیر نوعی میمون را نشان دهد، به تازگی 524 نوع پروتئین را در شیر انسان شناسایی کرده است.

در طول دوره نوزادی شیر انسان مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را فراهم می‌کند، اما از آنجا که هنوز تا درک کامل ترکیب مولکولی شیر راه درازی باقی است، پژوهشگران روشی جدید را طراحی کردند تا با تجزیه و تحلیل پروتئومیکس بر موانع موجود در این راه غلبه کنند.

با استفاده از این روش جدید، 1606 نوع پروتئین در شیر انسان و 518 نوع پروتئین در شیر میمون شناسایی شد. 88 نوع پروتئین با سطوح مختلف در هر دو مشترک بود. 93% از پروتئین‌ها در شیر انسان فراوانی بیشتری نسبت به شیر میمون داشت. به عنوان مثال، نوعی پروتئین که در هضم ترکیبات چربی مانند کمک می‌کند و به صورت بالقوه جذب آهن، ویتامین B-12 و ویتامین D را افزایش می‌دهد، در شیر انسان به طور قابل توجهی بیشتر بود.

سطوح بالای این پروتئین‌ها در شیر انسان کاملا با این دیدگاه که نوزاد انسان در مقایسه با نوزادان سایر پستانداران، برای رشد و تکامل به مواد مغذی بیشتری جهت بالغ شدن نیاز دارد سازگار است.

بنابراین پروتئین‌هایی که با این سطح بالا در شیر انسان یافت شده‌اند، شامل پروتئین‌های خاصی که در بافت مغز انسان به وفور وجود دارد، ممکن است در نمو عصبی نقش داشته باشند. به نظر می رسد این پروتئین‌ها که دارای اهمیت تکاملی برای نوزادان انسان هستند، اهداف کلیدی برای تحقیقات آینده روی فرمول غذایی نوزادان خواهد بود.

این پژوهش به تازگی در نشریه Journal of Proteome Research منتشر شده است.