خداحافظی با فیله، اولین فاتح دنباله‌دار

فیله اولین فضاپیمایی است که روی یک دنباله‌دار نشست و با سوار بر روزتا به فضا رفته بود. فردا سازمان فضایی اروپا می‌خواهد «واحد پردازشی سیستم پشتیبانی الکتریکی» (ESS) روزتا را خاموش کند. روزتا از سیستم ESS برای ارتباط با فیله استفاده می‌کنند، اما محققان باید آن را خاموش کنند تا برای پایان ماموریت آماده شوند. وقتی این سیستم غیرفعال شود، دیگر هیچ راه ارتباطی میان این دو فضاپیما وجود نخواهد داشت.

فیله در طول مدت زمانی که روی دنباله‌دار قرار گرفته، اطلاعات زیادی ارسال نکرده است. آخرین باری که محققان از فیله داده دریافت کردند به تابستان سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. در آن زمان روزتا سیگنال‌های پراکنده‌ای از این سطح‌نشین دریافت کرد. اما فیله از آن زمان ساکت باقی مانده، هرچند که تلاش‌های بسیار برای برقراری مجدد ارتباط با این فضاپیما انجام شده است. سیستم ESS در طول این مدت فعال نگه داشته شده بلکه این سطح‌نشین دوباره شروع به حرف زدن کند.

مشکلات ارتباطی احتمالا از نحوه نشستن فیله روی دنباله‌دار ناشی شد. وقتی این سطح‌نشین برای اولین بار در نوامبر ۲۰۱۴ به سطح این دنباله‌دار فرود آمد، باید از دستگاه‌هایی برای لنگر انداختن و ثابت ماندن استفاده می‌کرد. اما این هارپون‌ها کار نکردند و فیله چند بار روی سطح دنباله‌دار بالا و پایین رفت تا اینکه بالاخره در نقطه‌ای سایه‌دار آرام گرفت. در نتیجه، این سطح‌نشین به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار نگرفت تا نیروی پنل‌های خورشیدی‌اش را تامین کند و پس از دو روز وارد حالت هایبرنیشن شد.

حالا پس از یک سال سکوت، دانشمندان مطمئنند که فیله دیگر هیچ‌وقت با روزتا صحبت نمی‌کند. بنابراین ESS خاموش می‌شود تا برای روزتا تا پایان ماوریت‌اش انرژی باقی بماند.

منبع:digikala