چالش نگه‌داشت پزشک در مراکز درمانی تامین اجتماعی

کارشناسان تأمین اجتماعی چالش‌های بخش درمان سازمان تامین اجتماعی را برشمردند و درباره عوامل عدم نگه داشت پزشکان و کادر درمان در این حوزه به گفت وگو نشستند.

علی اعتصام پور، مدیرسابق درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با حضور در برنامه کشیک سلامت شبکه سلامت سیما به این پرسش که « چرا کادر درمان که سرمایه‌های اصلی نظام سلامت هستند از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی ناراضی و در حال خروج هستند و تمایلی به همکاری با کلینیک‌های تأمین اجتماعی ندارند؟ » پاسخ داد و گفت: در سازمان تأمین اجتماعی که مخاطب آنها بخش کارگری و مستضعف جامعه هستند مبنا آن است که تعرفه‌ها عمومی غیردولتی محاسبه می‌شود، اما پرداختی به پزشکان و کادر درمان برمبنای تعرفه عادی صورت می گیرد.

وی افزود: من به عنوان پزشک قلب اگر اکو یا آنژیوگرافی انجام می‌دهم دریافتی ام حدود یک چهارم تا یک پنجم دریافتی بخش خصوصی است و با این تورمی که اکنون با آن مواجهیم پاسخ سؤال شما روشن است؛ به خصوص آنکه در حال حاضر مهاجرت به کشورهای همسایه از سوی پزشکان را شاهد هستیم.

مدیرسابق درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه در بزرگترین بیمارستان‌های تامین اجتماعی در استان ها، بعضا رادیولوژیست نداریم و تقاضای همکاری از دیگر مراکز می‌شود گفت: دندانپزشکان یک پنجم تا یک شش دریافتی نسبت به بخش خصوصی دارند و اینها باعث می‌شود پزشک رضایت نداشته باشد. البته معتقدم در کل نظام سلامت کشور همین معادله‌ها برقرار است و علی رغم تلاش‌ها، رضایت کافی وجود ندارد.

اعتصام پور با اشاره به اینکه گفت و شنود در سازمان تأمین اجتماعی به مثابه حلقه‌ای گم شده است گفت: این سازمان به عنوان بزرگترین خریدار خدمت قریب به ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال هزینه می‌کند و دومین خریدار خدمت در کشور است اما باید به جرات بگویم برنامه استراتژیکی در حوزه درمان ندارد.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی توسط برخی معاونینی اداره می‌شود که از بیرون آمده‌اند و اشرافی بر ظرایف و حساسیت‌های سازمان ندارند. معتقدم حوزه سلامت نباید با سیاست خلط شود؛ زیرا مقوله تخصصی است که با جان مردم سروکار دارد. اصلاح تعرفه‌ها یک سال است که پشت دفتر مدیرعامل و هیئت مدیره سازمان معطل مانده و تا وقتی اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار ارتقای رضایتمندی داشت.

مدیرسابق درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد که باید با نگاه تحولی به سازمان تامین اجتماعی نگریسته شود. تغییر ساختاری در نظام بروکراتیک اداری در این سازمان ضروری به نظر می رسد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین اباذری، مدیرسابق درمان تأمین اجتماعی استان سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه درمان دارای دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری است گفت: بخش نرم افزاری اساس کار را تشکیل می‌دهد که توسط نیروی انسانی مجرب و متعهد محقق می‌شود. ۲۰ سال قبل، آرزوی یک پزشک، استخدام در تأمین اجتماعی بود، اما امروز متاسفانه روند جذب برعکس شده و مشکل حتی در حوزه پزشکان نیست و سال گذشته پرستار نیز نتوانستیم جذب کنیم.

وی افزود: نظام پرداختی که امروز در جامعه پزشکی حاکم است مربوط به دهه ۷۰ است و پاسخگوی نیاز امروز نخواهد بود و مستلزم یک بازنگری کلی است.

مدیرسابق درمان تأمین اجتماعی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان کسی که استخدام شد به ندرت امکان انتقال به استان‌های برخوردار دارد اظهار کرد: از آن سو مباحثی وجود دارد که شاید به تأمین اجتماعی مربوط نشود؛ مثلاً در شهرستان سراوان امکانات رفاهی وجود ندارد و به عبارت دیگر هجرت پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان از سازمان به خارجِ آن دلایل چندگانه دارد.

اباذری مهمترین چالش را در این حوزه تجویز یک نسخه واحد از سوی تأمین اجتماعی برای کل کشور دانست و گفت: این در حالی است که شرایط اقلیمی، جغرافیایی، محرومیت، پراکندگی و غیره در جذب و نگه داشت نیروی انسانی اثرگذار است. در استان سیستان و بلوچستان از این شهر به آن شهر ۲۰۰ کیلومتر فاصله وجود دارد و شمال به جنوبش ۱۱۰۰ کیلومتر است و وقتی دستورالعمل واحد است، مدیریت و ایجاد رضایتمندی سخت می شود.

وی افزود: مشکلات نظام پرداخت فقط مختص پزشک نیست و کادر درمان را هم در برمی گیرد و لازمه‌اش این است که باتوجه به جامعه هدف ۴۵ میلیونی بیمه شدگان تأمین اجتماعی، نیروی انسانی بیش از اینها مورد توجه قرار بگیرد. دریافتی یک پرستار در وزارت بهداشت با تأمین اجتماعی چهار تا پنج میلیون تومان تفاوت دارد و مراکز نیروهای مسلح شاید چهار برابر برای نیرو هزینه می‌کند تا بتوانند او را در استان نگه دارند.

مدیرسابق درمان تأمین اجتماعی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این پرسش که «در سال ۹۸ حدود ۸۰۰ نفر و در سال ۹۹ حدود ۶۰۰ پزشک از تأمین اجتماعی رفته‌اند، علت چه بوده است و برای جذب و نگه داشت پزشکان باید چه کرد؟ » گفت: پرسنلی که اکنون در تأمین اجتماعی مشغول به خدمت هستند نهایت تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمت به کار بسته‌اند اما مسئله مهم، نبود امنیت شغلی پزشکان است.

اباذری افزود: برخلاف رشته‌های پیراپزشکی که با آزمون استخدام می‌شوند و حکم کارگزینی دارند، در جامعه پزشکی این اتفاق نمی‌افتد و پزشک در تأمین اجتماعی با قرارداد پرکیس جذب می‌شود و بسته به نوع عملکردش حق الزحمه دریافت می کند.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته هرسال پزشکان ما تغییر وضعیت پیدا می‌کردند و قرارداد ثابت داشتند، اما چندسال است که این اتفاق نیفتاده اظهار کرد: متاسفانه چارت‌های تشکیلاتی مراکز درمانی مربوط به ۱۰ تا ۱۵ سال قبل باشد، آن زمان جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی کمتر بوده است و امروز به بالای ۴۰ میلیون نفر رسیده است و باید برای آن برنامه ریزی شود. یک پزشک چند بیمار در یک ساعت باید ببیند؟ آیا حق الزحمه‌ای به او پرداخت می‌شود؟.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا