ایران و روسیه در زمینه های اینترنتی و شبکه های مجازی همکاری می کنند

در نشست هیات ایرانی و روسی که امروز (چهارشنبه) با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، واعظی گفت: انجام چند دور مذاکرات دو وزیر در سه سال گذشته و دستاوردهای مثبت رایزنی ها و توافق ها بر بخش های مختلف حوزه تحت مسئولیت و همچنین دیگر قسمت ها نشان می دهد که تداوم این روند می تواند نتیجه های بسیار بهتر و بیشتری داشته باشد.
وزیر ارتباطات ادامه داد: ایران آماده همکاری با طرف روسی برای عملیاتی کردن توافق های حاصله و همکاری های بیشتر در زمینه آی سی تی و ارتباطات فضایی است.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، نیکیفروف نیز در این دیدار گفت: همکاری های دو کشور در حوزه های ارتباطی و اینترنتی و همچنین استفاده از توانمندی های روسیه در فضای مجازی از جمله شبکه شبه فیس بوکی 80 ربانه Contact که یکی از آنها فارسی است، با برنامه ریزی های تکمیلی قابل گسترش است.
همچنین در مذاکرات واعظی رییس ایرانی کمیسیون همکاری های دو کشور و وزیر ارتباطات روسیه، همکاری در عرصه های نو بین تهران و مسکو در حوزه های مختلف بررسی شد.
همکاری های مخابراتی و فضایی، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیکی و مجازی در مدارس و تجهیزات وابسته، توسعه فیبر نوری، ارتباط کاری بین شبکه های اجتماعی ایرانی و روسی، تاسیس شرکت دفاتر مشترک و همکاری برای رسیدن به استقلال و خودکفایی در آی سی تی از دیگر توافق های مذاکرات وزیران ارتباطات دو کشور اعلام شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست هیات ایرانی که دیروز با مقام های استان استراخان روسیه برای افزایش هر چه بیشتر همکاری های بین استانی بویژه با مناطق ایرانی ساحل خزر مذاکره کرده بود، امروز برای ادامه گفت وگوها و رایزنی با مقام های بلندپایه این کشور وارد مسکو شد.
وزیر ارتباطات در مدت حضور سه روزه خود در مسکو، افزون بر دیدار ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رییس روسی کمیسیون همکاری های دو کشور با موضوع توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه مذاکره می کند.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.
به گزارش ایرنا، اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا