ارتقای پهنای باند اینترنت با فناوری دانشمندان ایرانی

با رشد تعداد کاربران روزانه متصل به اینترنت، کابل های اینترنت در معرض خطر "انفجار پهنای باند" هستند. در این بین، ارتباطات نوری فضای آزاد (FSO) رویکردی امیدوارکننده برای سبک کردن این حجم بار پهنای باند است و این شیوه از نور مرئی یا مادون قرمز برای انتقال داده به صورت بی سیم و از طریق هوای آزاد، نه کابل استفاده می کند. کابل ها دارای پهنای باند محدودی هستند.

فناوری FSO جایگزینی مقرون به صرفه و نیازمند انرژی پایین در مقایسه با ارتباطات داده به صورت بی سیم و فرکانس رادیویی سنتی به شمار می آید. با این حال، پروفسور منیژه رازقی از دانشگاه نورث‌وسترن درباره این فناوری گفت: ارتباطات کنونی FSO مبتنی بر منابع نزدیک مادون قرمز و آشکارسازهای نوری است و متاسفانه استفاده از این طول موج ها دارای مشکلات عمده ای هستند.

طول موج های نزدیک مادون قرمز در انرژی بالاتر می توانند به چشم انسان آسیب رسانده و همچنین انتشارات و جذب جوی مانع از عملکرد این طول موج ها می شود.

رازقی که مدیریت مرکز ابزارهای کوانتومی دانشگاه نورث وسترن را بر عهده دارد، با همکاری عباس حدادی، آرش دهزنگی و دیگر همکارانش، با استفاده از تشعشع مادون قرمز طول موج میانی این مشکل را حل کرده زیرا این تشعشع می تواند از میان مه، دود و ابرها بدون خطا مخابره شود.

رازقی و تیم علمی اش نوعی آشکارساز نوری مادون قرمز طول موج میانی بی نهایت حساس تولید کرده اند که پتانسیل جایگزین شدن ارتباطات نزدیک مادون قرمز FSO را در بسیاری از کارکردها دارد. این ابزار جدید که فوتوترانزیستور خوانده می شود، ترکیبی از ترانزیستور الکترونیکی و یک فوتودیود اپتوالکترونیک است.

رازقی گفت: این برای نخستین بار است که ترانزیستور نوری ارائه داده ایم که کاملا از یک نیمه رسانای مصنوعی ساخته شده است. این ابزار بی نهایت حساس می تواند فناوری ارتباطات FSO را با ارائه ارتباطات داده ای مقرون به صرفه و پرسرعت دستخوش تحول کند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Applied Physics Letters منتشر شد و عباس حدادی نویسنده ارشد این مقاله بود.

 

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا