کشف ابر غباری و شفق کریسمس در اطراف سیاره سرخ

به گزارش ایسنا، فضاپیمای MAVEN این شفق را در ماه دسامبر شناسایی کرد و بنابراین، دانشمندان آن را «شفق‌ کریسمس» نامگذاری کردند. چنین پدیده‌ای بر روی زمین به شفق‌های قطبی معروف است.

 

فضاپیمای MAVEN شفق درخشان فرابنفش را در نیمکره شمالی مریخ شناسایی کرد. شفق‌ها زمانی مشاهده می‌شوند که توفان‌های ژئومغناطیسی ناشی از فوران‌های خورشیدی موجب می‌شوند ذرات پرانرژی مانند الکترون‌ها به جو مریخ برخورد کنند و موجب درخشندگی آن شوند. با این حال، آنچه درباره این شفق تعجب‌برانگیز است، رخ‌دادن آن در عمق جو مریخ است.

 

الکترون‌هایی که این شفق را تولید کرده‌اند، احتمالا باید پرانژری باشند و کارشناسان معتقدند منبع این ذرات پرانرژی برای شفق مریخ، خورشید است زیرا ابزار «ذره پرانرژی خورشیدی» MAVEN، موج عظیمی از الکترون‌های پرانرژی را در شروع رخ‌دادن شفق مزبور شناسایی کرد.

 

چون مریخ میلیاردها سال پیش میدان مغناطیسی حفاظتی خود را از دست داد، ذرات خورشیدی می‌توانند مستقیما با جو آن برخورد و در عمق نفوذ کنند.

 

دانشمندان همچنین نوعی ابر غباری نامعمول را با کمک MAVEN مشاهده کرده‌اند که در 150 کیلومتری بالای سطح سیاره سرخ قرار دارد. منبع این غبار، محتوای آن و این که دائم یا موقت است، هنوز مشخص نیست.

 

منبع احتمالی غبار مشاهده‌شده شامل غبار ناشی از جو مریخ، غبار ناشی از دو قمر مریخ به نام‌های Phobos و Deimos، غبار متحرک موجود در باد خورشیدی یا پسماندهای ناشی از دنباله‌دارهاست که در اطراف خورشید مدارگردی می‌کنند.

 

فضاپیمای MAVEN ماه نوامبر سال 2013 با هدف بررسی این موضوع به فضا پرتاب شد که مریخ چگونه بخش اعظم گاز و غبار خود را از دست داده است.

 

جزئیات این یافته‌ها در چهل‌وششمین کنفرانس علمی سیاره و ماه در تگزاس ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا