کشف رمزهایی از روند تکامل انسان به کمک جمجمه یک میلیون ساله

مطالعه روند تکامل انسان با کمک بقایای فسیل شده گونه های منقرض شده انسانی ممکن بوده و به همین دلیل هنوز بخش های ناشناخته ای از این مسیر وجود دارد که نیازمند شواهد بیشتری است. به تازگی دانشمندان یک فسیل انسان راست قامت با قدمت یک میلون سال در چین کشف کرده اند که می تواند بخش هایی از معما را حل کند.

به گزارش سیناپرس، بیش از یک میلیون سال پیش، اولین انسان های راست قامت با پاهای بلند، دست های کوتاه و مغز بزرگ در زمین پرسه می زدند. اکنون، باستان شناسان چینی مدعی هستند که کامل ترین فسیل جمجمه باقی مانده از انسان های معروف به هومو ارکتوس، مربوط به حدود یک میلیون سال پیش را کشف کرده اند. این فسیل منحصر به فرد می تواند حاوی جزئیات کلیدی در مورد تکامل انسان باشد.

گفتنی است حفاری کامل این فسیل بیش از شش ماه طول کشید. به گفته ملی میراث فرهنگی چین، این فسیل در منطقه شمالی استان هوبی در سایت Xuetang Liangzi کشف شد که قدمت آن به دوران پارینه سنگی بازمی گردد. این جمجمه در ماه می شناسایی شد اما حفاری کامل و ایمن آن توسط کارشناسان تا سوم دسامبر طول کشید.

به گفته دولت چین، پیش از این، دو جمجمه هومو ارکتوس باستانی آسیب دیده در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ در این مکان پیدا شده بود. این فسیل ها مرد یونشی نامیده شدند ولی به دلیل آسیب های فیزیکی، محدودیت ها برای مطالعه آن ها وجود داشت.

به همین دلیل مؤسسه آثار فرهنگی و باستان شناسی استانی هوبی شروع به جستجوی گسترده در سایت برای یافتن آثار بیشتر کرد. سرانجام این جستجو نتیجه بخش بوده و باستان شناسان جمجمه سوم را در حدود ۳۸ متری از جایی که دو جمجمه اول کشف شده بود، پیدا کردند.

به گزارش سیناپرس، گائو زینگ، سرپرست تیم باستان شناسی در این سایت و محقق موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرینه انسان شناسی، در این رابطه گفت: این کشف شکاف موجود در درک تکاملی انسان را پر می کند. هنگامی که جمجمه حفاری شد، کارشناسان بسیار خوشحال بودند زیرا این جمجمه یک میلیون ساله کامل می تواند کلید کشف تکامل انسان را در خود داشته باشد. این جمجمه اکنون تحت آزمایشات بیشتری قرار خواهد گرفت زیرا محققان برای درک نوع زندگی انسان اولیه راست قامت و ترسیم روند کامل تکامل انسان تلاش می کنند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: charlotteobserver

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا