کشف ابزارهای سنگی که توسط میمون ها ساخته شد

ابزارسازی را می توان یکی از ویژگی های شاخص انسان محسوب کرد، زیرا در طبیعت اگرچه برخی حیوانات قادر به استفاده از ابزارها هستند اما ساخت ابزار با ابزارهای دیگر منحصرا در اختیار انسان است.

در این میان شواهد باستان شناسی نشان می دهد گروهی از میمون های باستانی نیز این کار را انجام داده اند.

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید باستان شناسان نشان می دهد حدود ۵۰ هزار سال پیش، گروهی از میمون ها در برزیل ابزارهای سنگی خاصی برای شکاندن هسته و دانه میوه ها ساخته بودند که کشف آن ها باعث گیج شدن محققان شده است.

بررسی های جدید نشان می دهد میمون ها هنگام استفاده از سنگ ها برای شکستن دانه های گیاهان، باعث شکسته شدن لبه های آن ها شده اند که این موضوع آن ها را شبیه به ابزارهای انسان ساز کرده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی از این ابزارهای سنگی کشف شده در برزیل، بحث در مورد اینکه دقیقا چه زمانی انسان ها برای اولین بار به قاره آمریکا وارد شدند، ممکن است با چالش مواجه شود زیرا فعالیت این میون ها موجب به اشتباه افتادن محققان شده بود.

پس از بررسی مصنوعات دوران پلیستوسن، نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که آنها احتمالاً توسط نخستی‌های کوچک ساخته شده‌اند. این موضوع  تردید بزرگی را در مورد آنچه زمانی شواهد قوی برای حضور اولیه انسان در این منطقه به حساب می‌آمد، ایجاد کرد.

محققان تصاویری از یافته های قبلی را از سایت باستان شناسی Pedra Furada در ایالت Piaui برزیل، مورد بررسی قرار دادند که تعداد زیادی از ابزارهای سنگی مربوط به ۳۲ تا ۵۰ هزار سال پیش در آن کشف شده بود. محققان برای سال ها این ابزار را شواهد حضور انسان در قاره آمریکا محسوب می کردند در حالی که احتمالا این دسته گل توسط میمون ها به آب داده شده است.

به گزارش سیناپرس، با این حال، آنها همچنین به این نکته اشاره می‌کنند که میمون‌های کاپوچین دنیای جدید به طرز شگفت انگیزی در تولید ابزارهای سنگی به ظاهر انسانی مهارت دارند. ابزارهای میمون های کاپوچین معمولاً از سنگریزه و سنگ‌های مسطح بزرگ تشکیل شده‌اند که به ترتیب به عنوان چکش و سندان استفاده می ‌شوند و با آنها دانه میوه ها را می ‌شکنند.

باید اذعان داشت این عمل با آنچه بسیاری از گروه‌ های انسانی انجام دادند تفاوت چندانی ندارد. برخی از سنگ‌ هایی که در طول این فرآیند شکافته می ‌شوند، می‌توانند به راحتی با ابزارهای سنگی موجود در سایت های باستانی اشتباه گرفته شوند.

به این ترتیب باید تاریخ حضور انسان در آمریکا مورد ارزیابی دوباره قرار گیرد زیرا با در نظر گرفتن مورفولوژی این آثار، بعید است که آنها توسط انسان ساخته شده باشند، زیرا فناوری سنگی در این مکان از فناوری مرتبط با میمون ها قابل تشخیص نیست. علاوه بر این، هیچ مدرک دیگری مانند آتشدان، استخوان حیوانات که نشانه های مصرف را نشان می دهد، اشیاء نمادین مانند هنر سنگی یا تزئینات، یا بقایای انسان وجود ندارد که نشان دهنده حضور انسان در بازه زمانی فوق در این منطقه باشد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره  مجله The Holocene منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا