راه ابریشم عامل مهم انتقال بیماری ها در دنیای باستان

مطالعات جدید تیمی از پژوهشگران در دانشگاه کمبریج انگلستان نشان می دهد که جاده ابریشم و داد و ستد های تجاری انجام شده در این مسیر، یکی از اصلی ترین عوامل گسترش و انتقال عوامل بیماری زا در دنیای باستان محسوب می شود. در این مطالعات ، پژوهشگران با بررسی و آنالیز بقایای مدفوع انسانی و حیوانی باقی مانده از روزگار باستان دریافتند که عوامل بیماری زا و انگل ها از طریق جاده ابریشم و به همراه اشیا و محموله های بازرگانی بین چین در شرق و اروپا در غرب، منتقل می شدند.

در این مطالعات، پژوهشگران به بررسی بقایای فضولات باقی مانده در یک توالت عمومی  پرداختند که در حفاری های باستان شناسی به دست آمده بود. این دستشوئی عمومی در منطقه ژوان کوانژی در شمال غربی چین واقع شده که بر اساس متون تاریخی می دانیم یکی از مهمترین ایستگاه های توقف بین راه کاروان هایی بود که در مسیر راه ابریشم تردد می کردند.

گفتنی است در آن روزگار ، مردم از چوب های ویژه ای برای نظافت در دستشوئی ها استفاده می کردند که تعدادی از این چوب ها در حفاری های باستان شناسی به دست آمد. نتایج آنالیز میکروسکوپی نمونه های به دست آمده نشان دهنده وجود تخم دست کم چهار نوع انگل روده ای بود. یکی از این انگل ها، متعلق به نوعی ماهی قلاب دار در مناطق مرطوب حوزه رودخانه تامرین است که از این منطقه فاصله بسیار زیادی دارد. این انگل تنها در منطقه خود زندگی کرده و گزارشی از مشاهده آن در سایر مناطق به چشم نمی خورد. به اعتقاد پژوهشگران، این کرم انگلی که محل اصلی آن در حدود هزار و 995 کیلومتر با این منطقه فاصله دارد؛ احتمالا به بدن افراد مسافر و بازرگانانی وارد شده که در منطقه اصلی این انگل حضور داشته و در آن جا آلوده شده اند و در ادامه؛ افراد فوق الذکر در طول سفر خود در مسیر راه ابریشم، آن را حمل و به سایر نقاط منتقل کرده اند.

در همین رابطه پیرس میشل از پژوهشگران دانشگاه کمبریج که در این مطالعات مشارکت داشته ؛ اعلام کرد: این قدیمی ترین نشانه قطعی از گسترش و انتقال بیماری ها در مسیر جاده ابریشم است که نشان می دهد بازرگانان و مسافران این مسیر، در انتقال بیماری ها و انگل ها به سایر نقاط جهان نقش مهمی ایفا کرده اند.

منبع: archaeology