هوندا و سافت‌بنک خودرویی می‌سازند که با ما همدردی می‌کند

فرض کنید که دیروقت است و با ماشین‌تان رانندگی می‌کنید و حس تنهایی بر شما غلبه می‌کند. دوست داشتید ماشین‌تان با حسگرها و دوربین‌های مختلف تغییر روحیه‌ی شما را تشخیص دهد و ناگهان حالتان را بپرسد؟ از آن بهتر، دوست دارید احساس شما را بفهمد و سعی کند شما را سر حال بیاورد؟
 
«ماسایوشی سون»، بنیان‌گذار «سافت‌بنک» (SoftBank)، در جریان رویدادی در توکیو این آینده‌ی احتمالی برای خودرو را ترسیم کرد. این مدیرعامل نامتعارف و منحصر به فرد که اخیرا تصاحب شرکت تولیدکننده‌ی تراشه ARM را اعلام کرد، گفته که با هوندا وارد همکاری شده تا خودرویی را تولید کنند که می‌تواند هم حرف بزند و هم احساسات راننده را بفهمد.
 
سون گفت: «تصور کنید که ربات‌ها با هوش فوق‌العاده‌شان خودشان را وقف انسان‌ها کنند. تصور کنید که خودروها هم روزی به ابرکامپیوتر تا ربات تبدیل شوند. هوندا اولین شرکتی خواهد بود که از این تکنولوژی استفاده می‌کند.»
 
این دو شرکت برای توسعه‌ی فناوری‌هایی کار می‌کنند که خودروها به کمک آن می‌توانند با استفاده از دوربین و حسگر حرف زدن راننده را آنالیز کنند. همچنین خودرو با این فناوری احساسات راننده را می‌سنجد، با آنها وارد گفتگو می‌شود یا پیشنهاد کمک دهد. خودرویی که بتواند در این حد با راننده‌اش ارتباط برقرار کند، می‌تواند به پارک کردن خودرو کمک کند یا در سفرهای طولانی نقش یک دوست و همسفر را داشته باشد. سون در این رویداد گفت که ربات «پپر» (Pepper) سافت‌بنک که می‌تواند احساسات انسان را بفهمد هم احتمالا در این پروژه نقش خواهد داشت.
 
دقیقا نمی‌دانیم که سافت‌بنک و هوندا چقدر برای ساخت خودرویی که بتواند احساسات ما را درک کند، جدی هستند. اما این دو، اولین شرکت‌هایی نیستند که می‌خواهند ماشین‌هایی بسازند که ذهن ما را می‌خوانند. در سال ۲۰۱۳، تویوتا از خودروی مفهومی FV2 رونمایی کرد که می‌تواند تن صدا و حالات چهره‌ ما را تشخیص دهد.
 
منبع:digikala
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا