در سال جدید به جهش علمی نزدیک می‌شویم

وحید احمدی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب با این مضمون که « یکی از آرزوی های بزرگ ملت، جهش علمی به معنای جهش واقعی است» به  مهر گفت: این قسمت از پیام رهبری برای سال جدید بیشتر به موضوع سیاست های ابلاغی در خصوص علم و فناوری که در شهریور ۹۳ ابلاغ شد، ارتباط دارد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی، علمی و جوان باید از این فرصت استفاده بکنند تا در حوزه فناوری بتوانند جهش علمی را محقق سازد، افزود: تحقق این رهنمود با هماهنگی در اجزای نظام، اولویت بندی، سیاستگذاری و ساماندهی برخی از کارها صورت می گیرد تا ما را به جهش علمی واقعی نزدیک تر کند.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه حوزه های تبدیل علم به ثروت، اقتصاد پویا و ایجاد مجموعه کارآفرین که تا کنون درباره آنها زیاد صحبت شده است، می توانند زمینه اجرایی شدن تاکیدات موکد رهبر انقلاب را ایجاد کند تا با توانمندی و جدیت بیشتری در این مسیر گام برداریم، اظهار داشت: این هماهنگی ها تنها از طریق تقسیم کار مناسب تر، تعیین وظایف، اولویت بندی، ارتقا کیفیت  و ساماندهی نیرو در حوزه های مختلف امکان پذیر است که اینها  از جمله اقدامات ما در حوزه فناوری برای تحقق این امر بوده است.

احمدی عنوان کرد: دفتر ارتباط با صنعت، دفاتر ارتباط با مجموعه هایی برای رفع نیاز کشور، ارتباط با جامعه بین المللی، مجموعه ایی از زنجیره توانمدیهای کشور هستند که می تواند در راستای استفاده از ظرفیت های حوزه علمی به کار گرفته شوند تا بتوان در علم پیشرفت کرد.

وی درباره فعالیت هایی که در وزارت علوم برای ارتقا سطح علمی انجام گرفته، گفت: تعیین ماموریت ها، تعیین هماهنگی و توسعه پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی، آیین نامه هماهنگی برای ارتباط با صنعت، ساماندهی برخی فعالیت های مربوط به فناوری و بسیاری از فعالیت ها که قبل از شروع سال جدید شروع شده و در سال ۹۴  هم این کارها ادامه دارند در وزارت علوم مورد پیگیری قرار گرفته است.

معاون وزیر با اشاره به اینکه ساماندهی پژوهش ها نیز از دیگر فعالیت های وزارت علوم برای ارتقا وضعیت علمی است، خاطرنشان کرد: ساماندهی پژوهش ها در کشور از جمله فعالیت هایی بوده که در سال گذشته نیز مورد بررسی قرار گرفته و اکنون در سال جدید هم از موضوعاتی است که مورد پیگری قرار می گیرد.

به گفته وی ساماندهی و تقویت رشته ها از بعد پژوهش، می تواند در جهش علمی موثر باشد و اکنون در صدد هستیم که رشته های میان رشته ای را تقویت کنیم تا بتوانند نقش موثری در جامعه و رفع نیازهای مردم در آینده داشته باشند. این رشته های مرتبط با پژوهش و فناوری باید بازبینی و مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی با اشاره به دفاتر انتقال تکنولوژی که در دو دانشگاه امیرکبیر و صنعتی شریف اجرایی شد، گفت: توسعه دفاتر انتقال تکنولوژی به دانشگاههای دیگر نیز از دیگر برنامه های ما برای جهش علمی است.

احمدی گفت: تکمیل ساختار و حذف برخی از ساختار های موازی و تبدیل آنها به ساختار های مورد نیاز نیز می تواند از جمله فعالیت های ما در جهت ارتقا سطح علمی در سال جدید باشد.

احمدی با بیان اینکه در اواخر سال ۹۳ هم سیاست های علم و فناوری برنامه ششم در مجمع تشخیص، در حال تدوین است، که این سیاست ها قرار است به صورت کامل ابلاغ شود، افزود: این سیاست ها می تواند به ایجاد یک نگرش و رویکرد سیستمی کمک کند تا اجزا با یکدیگر به صورت هماهنگ کار کنند. اگر اجزای نظام با توجه به مشکلات بودجه ای که در سال جدید هم با آن رو برو می شویم، بتوانند از همین ترکیب ساختارها و تلفیق  فعال تر کردن آنها رویکرد جدیدی داشته باشیم

وی به مشکلات بودجه ای که در سال گذشته با آن روبرو شدیم اشاره کرد و گفت: البته در سال جدید هم با مشکلات بودجه ای روبرو می شویم.

وی افزود: امیدوارم با این سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و ظرفیت های موجود در کشور،در سال جدید تا حدود زیادی به سیاست های علمی، فناوری و جهش علمی نزدیک  شویم، چرا که پایان سال ۹۴،  پایان برنامه پنجم است و باید تا حدودی برنامه های پنجم تا آن زمان عملی شده باشد.

 

 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا