نگاه در مدیریت آب منطبق با اقلیم و شرایط دشوار مناطق باشد

 علی اوسط هاشمی در نشست بررسی مشکلات گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان که عصر روز شنبه در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: به عنوان مثال 820 کیلومتر کانال و نهر در استان سیستان وجود دارد و زمانی که وضعیت گرد و غبار به 30 برابر حد استاندارد می رسد و باد با سرعت 101 کیلومتر بر ساعت می وزد، این کانال ها سریع پر از گرد و خاک می شوند از این رو باید هر ساله لایروبی شوند.

هاشمی گفت: برای وضعیت استان سیستان و بلوچستان از معاون اول رییس جمهوری درخواست تشکیل جلسه فوق العاده کرده بودم.
وی تاکید کرد: پرداختن به این مساله از زاویه احساسی و نگاه کمیته امدادی چاره ساز نیست، همانطور که در دولت های گذشته نگاه ها این گونه بود، باید برای حل این مشکل کاری اساسی و پایه ای انجام شود.
وی ادامه داد: قرار این نبود که به موضوع سطحی نگاه شود به خصوص در زمینه سلامت انسانی که بسیار حائز اهمیت است، برخی معتقدند چون مردم این استان مدت ها است که با این پدیده زندگی می کنند بنابراین به آن عادت کرده اند در حالی که هزاران نفر دچار بیماری تنفسی هستند و برای درمان باید در بیمارستان های تهران بالا و پایین بروند.
وی افزود: وقتی مطلع شدم که این افراد برای درمان باید مدتها در صف نوبت بیمارستان های تهران منتظر بمانند، اقدام به ساخت بیمارستان تنفسی در استان کردم که اعتبار آن نیز آماده شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این که گفته می شود بعد از سه سال منشاء گرد و غبار شناسایی شده، جای امیدواری است اما سه سال برای این کار زمان زیادی است، باید با جدیت بیشتری کار کنیم و این موضوع ربطی هم به تحریم ها ندارد.
وی اظهار کرد: در همین زمان تحریم و شرایط انسداد اقتصادی، سیاسی و بودجه ای، دو هزار و 280 میلیارد تومان اعتبار برای تثبیت اب 46 هزار خانوار در نظر گرفته شده است که بر این اساس، تبخیر آب تثبیت می شود.
استاندار سیستان گفت: تاکنون در مدیریت آب ناهماهنگی وجود داشته است، قرار نیست صرفا اختیار آب در دست وزارت نیرو باشد که بدون توجه به نیازهای محلی و ضرورت های مناطق در خصوص مدیریت آب تصمیم گیری کند، چون حتی در استان ها نیازمند نگاه ملی به موضوع آب به جای نگاه بخشی هستیم.
وی با بیان این که باید حرف مردم را بشنویم و بر برون رفت از این وضعیت تاکید کنیم، گفت: به هیچ عنوان زیر بار بزرگ نمایی رسانه ها نمی روم و با جدیت کار را دنبال می کنم.
هاشمی افزود: شرایط استان طبیعی نیست، ماسک فقط تا حدودی از راه تنفس محافظت می کند اما چشم و گوش مردم چه می شود؟ تخصیص اعتبارات ماده 10 و 12 ستاد بحران در سال 94 صفر بوده و این در حالی است که شرایط استان سیستان و بلوچستان اورژانسی است.
وی اظهار کرد: تا چند سال آینده وضعیت برای سیستان در زمینه آب به مراتب بحرانی تر خواهد شد و وضعیت هر استانی نیز که برای تامین آب به بیگانه وابسته باشد، همین خواهد بود بنابراین به یک خط استراتژی آب نیاز داریم تا کشور در آینده گرفتار نشود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ساخت و سازها در سیستان نمی تواند به سبک جاری در کشور باشد، هیچ جایی برای فرار از توفان های شن وجود ندارد بنابراین نیاز به بازنگری دارد ، سرمایه گذاری می شود اما هدر می رود ، نظام مهندسی هم کاری نکرده است، ساخت و سازها باید به سبک سنتی و با استفاده از مصالح بومی صورت گیرد.
وی افزود: وضعیت معیشت مردم خسارت دیده است بنابراین پیشنهاد می شود که مردم از پرداخت بخشی از مالیات و هزینه آب وبرق معاف شوند زیرا آنها باید ما را باور کنند و بدانند که مشکل را درک کرده ایم.
به گفته هاشمی، 45 درصد از شهرنشینان استان سیستان حاشیه نشین هستند و 100 هزار نفر فاقد آب لوله کشی هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا