پرخوری کلید ابتلا به انواع بیماری ها است

پژوهشگران دانشگاه هاروارد در تحقیقات خود دریافتند که کاهش مصرف مواد غذایی به صورت منطقی و بدون ایجاد سوء تغذیه موجب حفاظت بدن در برابر بسیاری از بیماری ها می شود. این محققان عوامل و مکانیزم ارتباط محدودیت غذایی را با فواید تندرستی کشف کردند.

محدودیت غذایی یک نوعی از مداخله به حساب می آید که می تواند شامل کاهش مصرف غذا به طور کلی ، یا کاهش مصرف مواد مغذی خاص نظیر پروتئین  و یا محدودیت غذایی با روش روزه گیری متناوب، باشد.

نتایج این پژوهش ها نشان می دهند که محدودیت غذایی در افزایش تولید سولفید هیدروژن (H2S) و محافظت در برابر پدیده ایسکمی (ischemia) موثر است.  

قابل ذکر است که ایسکمی در اصطلاح پزشکی به رسیدن خون کم‌، به اندام یا ناحیه ‌ای از بدن گفته‌ می‌شود. ایسکمی باعث کمبود اکسیژن و مواد مغذی در بخش‌هایی از بدن می ‌شود و این امر آسیب بافت‌ها یا سوء کارکرد اندام را در پی خواهد داش .

این دانشمندان دریافتند که آسیب Reperfusion آسیب بافتی است که از بازده جریان خون به بافت پس از یک دوره ایسکمی یا کمبود اکسیژن در طول پیوند عضو و یا سکته مغزی و یا غیره ناشی می شود.

جیمز میچل از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در این رابطه اعلام کرد : قابل توجه است که افزایش تولید سولفید هیدروژن بر پایه محدودیت غذایی باعث افزایش طول عمر کرم ها، مگس ها و مخمرها شده است. مطالعات پژوهشگران ما نشان می دهند که سولفید هیدروژن یکی از مولکول های مهم مسئول فواید محدودیت غذایی در پستانداران و سایر موجودات زنده محسوب می شود.

محدودیت غذایی یک نوعی از مداخله به حساب می آید که می تواند شامل کاهش مصرف غذا به طور کلی ، یا کاهش مصرف مواد مغذی خاص نظیر پروتئین  و یا محدودیت غذایی با روش روزه گیری متناوب ، باشد.

جیمز میچل از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که این یافته ها و کشفیات جدید تیم ما نیاز به آزمایش های بیشتر دارد تا ما بتوانیم چگونگی دقیق اثر سولفید هیدروژن با نتایج مفیدش را پیدا کنیم. در واقع آزمایش های جدید دیدگاه های جدید در رابطه با نقش این مولکول ها در روند درمانی تلاش های ما برای مبارزه با بیماری های مختلف و پیری را پیش روی ما قرار خواهد داد.  

لازم به ذکر است که تاکنون محققان دریافتند که پدیده افزایش تولید سولفید هیدروژن در موش ها  مطابق با کاهش مصرف مواد غذایی از دو اسید آمینه حاوی گوگرد ، متیونین و سیستئین رخ داده است. به طور قطع با آزمایش ها و پژوهش های بیشتر نکات پنهان و تاریک این مبحث نیز روشن خواهد شد .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در مجله آنلاین Cell منتشر شده و در اختیار پزوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا