سود قابل توجه شرکت های آمریکایی از تحریم غلات روسیه

جنگ روسیه و اوکراین تبعاتی فراتر از حوزه های سیاسی و نظامی داشته و یکی از بازارهایی که در پی این تهاجم نظامی دچار آشوب شد، حوزه صادرات غلات بود زیرا روسیه و اوکراین دو صادرکننده اصلی این محصول به شمار می روند. در این شرایط به نظر می رسد شرکت های آمریکایی سود سرشاری از اختلال در صادرات گندم روسیه و اوکراین برده اند.

به گزارش سیناپرس، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه در تحلیل شرایط سال گذشته این کشور اعلام کرد:‌ شرکت ‌های آمریکایی از وضعیت پیرامون توافق غلات که در ابتدا برای کمک به فقیرترین کشورها ایجاد شده بود، ثروت زیادی به دست آورده ‌اند.  اجازه دهید همه چیز شفاف بررسی کنیم: ایالات متحده در حال ایجاد ساختار استعمار نو است که می تواند بسیار بدتر از دوران استعمار کلاسیک باشد. آمریکایی ها همچنان وانمود می کنند که کل جهان مستعمره آنهاست.

این مقام ارشد روسیه در ادامه تحلیلش  می‌نویسد که آمریکایی ها تلاش می کنند شرایط بردگی خود را بر سایر ملل جهان دیکته کرده و  می کوشند با نادیده گرفتن قانون و اخلاق رفتار کنند.

او نمونه ‌ای از این استعمار نوین را معامله غلات محسوب کرده و می گوید:  این معامله به معنای واقعی کلمه برای شرکت ‌های بزرگ آمریکایی که زمین‌های کشاورزی در اوکراین را خریداری کردند، ثروت زیادی به همراه داشت. هدف اعلام شده از این قراردادها جلوگیری از گرسنگی در کشورهای فقیر بود و قرار شده بود که غلات و کود روسیه و اوکراین به این مناطق صادر شود. طرحی که در واقعیت هیچگاه  محقق نشده است.

مدودف در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد: وضعیت در کشورهایی که ایالات متحده به دنبال ایجاد نظم های ظاهراً لیبرال و دموکراتیک در آن ها بود، همچنان بدتر می شود. معمولا در این کشورها همه چیز به فروپاشی ختم می شود. سقوط این کشورها اگر نه با کودتاهای خونین، بلکه در بحران های عمیق سیستمی و فروپاشی در همه زمینه ها رخ می دهد. لیبی، عراق، سوریه و افغانستان از جمله تلخ ترین قربانیان این فعالیت تبلیغی دموکراتیک آمریکا هستند. متاسفانه تنش های ژئوپلیتیکی دائما در حال افزایش است.

به گزارش سیناپرس، بسته ای از اسناد برای حل مشکل تامین مواد غذایی و کود در بازارهای جهانی در تاریخ ۲۲ ژوئیه در استانبول برای مدت ۱۲۰ روز امضا شد. یکی از این اسناد مکانیسمی برای صادرات غلات از بنادر دریای سیاه اودسا، چرنومورسک و یوژنی که تحت کنترل اوکراین هستند در نظر گرفته شده بود.

توافق بین روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد، ایجاد یک مرکز هماهنگی چهار جانبه را برای بررسی کشتی های حامل غلات به منظور جلوگیری از قاچاق سلاح و اجتناب از تحریکات نظامی پیش بینی کرد. جدای از آن، روسیه و سازمان ملل یادداشتی را امضا کردند که بر اساس آن سازمان ملل اقداماتی را برای رفع محدودیت‌های مختلف بر صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه در بازار جهانی انجام خواهد داد.

مترجم: جاوید خیرخواه

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا