شبکه های اجتماعی، بنگاه انتشار بی سوادی مدرن

شایعات بسیاری قبل از تایید شدن دست به دست در شبکه های اجتماعی بسیار بزرگ و معتبر مانند فیس بوک و توئیتر دست به دست می شوند و حتی میزان درست و نادرستی آنها نیز بر روی سرعت انتشارشان تاثیری نخواهد گذاشت. اغلب حقیقت بودن و درستی اخبار توسط افراد نادیده گرفته می شود و گاهی می توان گفت که محتوای این شبکه ها به نحوی طراحی می شوند که در آنها اخبار قبل از تایید شدن به بیرون درز کرده و در میان افراد عضو این شبکه ها دست به دست می شوند.

باید گفت که محتوای شبکه های اجتماعی از نظر علمی به هیچ عنوان قابل تائید نیستند؛ و یا حداقل باید گفت که پیش از باور کردن یک خبر منتشر شده در شبکه های اجتماعی باید به منبع این خبر و میزان اعتبار این منبع توجه ویژه ای داشت.

این امر می تواند به یک نوع بی سوادی علمی منتهی شود که در میان عموم کاربران این شبکه ها به راحتی ترویج می یابد. برای نمونه می توان به ماجرای درمان سریع سوختگی با قرار دادن سفیده تخم مرغ بر روی آن اشاره کرد. این داستان به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر شده و بین کاربران رواج پیدا کرد ولی پس از بررسی های پزشکی مشخص شد که این روش نه تنها نمی تواند سوختگی را درمان کند بلکه ممکن است موجب عفونت شدید محل سوختگی گردد.

به این ترتیب باید گفت که محتوای شبکه های اجتماعی از نظر علمی به هیچ عنوان قابل تائید نیستند؛ و یا حداقل باید گفت که پیش از باور کردن یک خبر منتشر شده در شبکه های اجتماعی باید به منبع این خبر و میزان اعتبار این منبع توجه ویژه ای داشت. منابع خبری متعددی در شبکه های اجتماعی وجود دارند که بدون نظارت علمی و توسط افراد کم سواد اداره می شوند و از گفتن هیچ دروغی برای دریافت توجه بیشتر باک ندارند، به همین دلیل نیز دانشمندان پیشنهاد می کنند که به این دنیای مجازی تکیه نداشته و به دنبال منابع خبری مفید و معتبر بروید.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا