طرح های مرتع داری ایران اقتصادی تر می شود

مسوول بهره برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان تهران از اصلاح و بازنگری طرح های مرتع داری ایران خبر داد و گفت: توسعه و فرآوری گیاهان غیر بومی دارویی به شرط لطمه نزدن به توسعه پایدار کشور منعی ندارد بلکه مقرون به صرفه تر نیز هستند.

منصوره امیرزاده، مسوول بهره برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با سیناپرس گفت:گیاهان دارویی از هر نظر در حوزه های مختلف در میان پزشکان، عموم مردم و محققان از اهمیت زیادی برخوردار است. در بحث اجرایی نیز اداره کل منابع طبیعی استان تهران در وهله نخست در عرصه منابع طبیعی مسوول حفاظت و توسعه پایدار گیاهان دارویی است. در گام بعدی نیز بحث تولید و پرورش گیاهان دارویی را عهده دار است. پس از آن فرآوری و صادرات گیاهان دارویی در دستور کار این اداره قرار دارد.

وی افزود: اکنون با توجه به اعمال تحریم ها ما توانسته ایم طی سال های اخیر در بحث صادرات کمتر ورود پیدا کنیم. متاسفانه سهم ما از صادرات گیاهان دارویی تنها دو درصد بوده است اما در بحث تولید و پرورش گیاهان دارویی ما موفق به احیای گیاه باریجه در استان تهران شده ایم.

وی اظهارداشت: امسال حدود هشت هزار کیلو باریجه تولید کرده ایم. سال های گذشته نیز وضع به همین منوال بود. در مجموع طی سه الی چهار سال اخیر حدود 14 تن گیاه باریجه برداشت کرده ایم.

امیرزاده تصریح کرد: گیاهان دارویی اغلب به طور طبیعی و از گیاهان وحشی منطقه برداشت می شوند. مجوز برداشت گیاهان دارویی نیز به شکل قانونی از طریق منابع طبیعی صادر می شود. همچنین برای صادرات این گیاهان نیز گواهی به افراد ذی نفع داده می شود.

وی به فواید و خاصیت گیاهان دارویی اشاره کرد و به سیناپرس گفت: تمام گیاهان حتی علف های هرز نیز خاصیت دارویی دارند زیرا تمامی گیاهان از ترکیبات مختلفی ساخته شده اند. در یک گیاه حداقل ده تا صد ترکیب وجود دارد. حتی اگر تنها یک ترکیب در گیاهی وجود داشته باشد، برداشت آن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هر ترکیب عامل ساخت چند داروی گیاهی می شود. ما معمولا می توانیم 40 ترکیب از گیاهان را داشته باشیم و بسیاری از گیاهان دارویی را نیز به صورت طبیعی تهیه کنیم و از فواید مفید آن بهره ببریم.

مسوول بهره برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان تهران خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی در سه بخش تولید، فرآوری و صادرات ارزش اقتصادی زیادی به همراه دارند. در حال حاضر اولویت نخست ما تولید و توسعه گیاهان بومی است اما گاهی اوقات امکان دارد تولید و پرورش یک سری از گیاهان وارداتی از نظر اقتصادی نسبت به گونه های بومی مقرون به صرفه تر باشند. ما می توانیم این گونه های گیاهی را وارد کنیم به شرط آنکه لطمه ای به توسعه پایدار ما نزند.

وی یادآورشد: اگر تولید و توسعه گیاهان غیر بومی باعث حفظ توسعه پایدار کشور شود، اتفاقا واردات آنها مقرون به صرفه تر است و نقش بسیار مهمی نیز می توانند در اقتصاد و فرآوری گیاهان دارویی داشته باشند. در حال حاضر این مرکز صرفا واردات گل محمدی را انجام داده است.

وی به برنامه های آینده این مجموعه اشاره کرد و گفت: ما تصمیم داریم طبق قوانین و ضوابط منابع طبیعی، طرح های مرتع داری مان را اقتصادی کنیم. طی 200 سال اخیر در طرح مرتع داری ،مراتع برای چرای دام به افراد داده می شد اما اکنون ما تصمیم داریم این طرح ها را بازنگری و اصلاح نماییم و آنها را به طرح های مرتع داری تلفیقی چند منظوره تبدیل کنیم که اصل آن برپایه گیاهان دارویی است. در کنار آن خیلی از طرح ها را نیز می توانیم در مراتع مان داشته باشیم. خوشبختانه تاکنون گیاهان دارویی که مشارکت داده ایم نتایج بسیار خوبی داشته اند.

گفتگو: بیتااکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا