گزارش تصویری از جاذبه ها و دیدنی های اهواز

شهر اهواز با اینکه در بخش جلگه ای استان خوزستان قرار دارد اما دچار کمبود پوشش گیاهی است . همین کمبود پوشش گیاهی باعث شده تا این شهر از  آب و هوایی گرم برخوردار باشد به طوری که  دمای هوا در تابستان به پنجاه درجه سانتیگراد و در زمستان به پنج درجه سانتیگراد می رسد .

رود کارون ،سمبل این شهر جنوبی ،  از کوه های بختیاری سرچشمه گرفته و با گذشتن از اهواز به خلیج فارس می ریزد . کارون ؛ اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می کند . این رود از روزگار باستان تا به امروز یکی از رودهای بزرگ و قابل کشتیرانی کشور بوده که نقش مهمی در تجارت و ترانزیت مشور ایران ایفا می کند.

رود  کارون طولانی ترین رودی است که به طور کامل در ایران قرار دارد . لازم به ذکر است که آب آشامیدنی شهر اهواز نیز از طریق این رود تامین می شود.

در طول سال های متمادی ، روی این رودخانه سدها و پل های مختلفی ساخته شدهکه نقش مهمی در اقتصاد و کشاورزی منطقه ایفا کرده است و به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهرمحسوب می شوند . تا کنون هشت پل بر روی رود کارون ساخته شده که نخستین آنها پل سیاه بوده است و برای عبور قطار به کار می رود . پل های دیگر این رودخانه ، پل سفید ، پل سوم ، پل چهارم یا پل سلمان فارسی ، پل پنجم ، پل ششم یا پل فولاد، پل هفتم و پل هشتم هستند که چشم انداز ویژه ای به شهر اهواز بخشیده اند.

لازم به ذکر است که یکی از بزرگ ترین پل های فولادی جهان نیز در اهواز وجود دارد .  این پل همان پل سفید بوده که به دست مهندسین آلمانی ساخته شده است.

یکی از دیدنی های این شهر طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه بوده که بسیار زیباست.  این آبشار بر روی هفتمین پل اهواز که روی رودخانه کارون قرار دارد ، ساخته شده است.  فواره های آب و استفاده از نورهای رنگی بر کناره پل هفتم چشم انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده است که باعث جذب مردم شهر اهواز و دیگر مسافران می شود.

اهواز نیز همچون برخی از شهرها از باغ پرندگان برخوردار است که در آن می توان گونه های مختلف و زیبای پرندگان را از نزدیک دیده و لذت برد. پارک جنگلی گمبوئه نیز از دیگر مکان های تفریحیگردشی شهر است که روزهای تعطیل خانواده ها و مسافران بسیاری به آنجا می روند تا ساعاتی را به گردش و استراحت در کنار خانواده و دوستان به خوبی و خوشی بگذرانند.

از دیگر مکان های دیدنی و تاریخی شهر اهواز می توان به ؛ سرای عجم ، خانه دادرس (دوره قاجار) ، معین التجار (دوره قاجار) ، ساباط جنب خانه معین التجار (دوره قاجار) ، خانه نفیسی ، کوشک حمیدیه (اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی) ، دانش سرای مقدماتی (دوره پهلوی) ، خانه ماپار (دوره پهلوی) و دانشگاه ادبیات معروف به سه گوش ، اشاره کرد.  

علاوه بر جاذبه های تاریخی و طبیعی، این شهر از جاذبه های مذهبی متعددی نیز برخوردار است. آرامگاه علیابن مهزیار اهوازی در کنار رود کارون آرامگاه علیابن مهزیار اهوازی از فقها، محدثان و دانشمندان مشهور و بنام شیعه سده سوم هجری را می توان به عنوان نمونه نام برد .  

آداب ، رسوم و جشن های مردم بومی هر منطقه  می تواند برای گردشگران و مسافران جالب و جذاب باشد.  یکی از مراسم قابل توجه که مردم اهوازی هر ساله انجام می دهند، گرگیعان است که از گذشته های بسیار دور تا به امروز برجا مانده است.  هر ساله در پانزدهم ماه رمضان کودکان ، لباس عربی می پوشند و در حالی که کیسه های کوچک به گردنشان آویزان کرده اند و آوازهای محلی می خوانند، به در خانه های همسایه ها رفته و از آنها عیدی و شیرینی می گیرند.  یکی از این آوازها و سرودهای محلی آنها به فارسی اینگونه است؛ " ما آمدیم ما آمدیم، کیسه را بگشا و در آن برای ما هدیهای بگذار "

شهر اهواز نیز همانند دیگر شهرهای ایران زمین از سوغات خاص خود برخوردار است که شامل خوراکی ها و صنایع دستی می شود . برای نمونه می توان به کلوچه های خرمایی ، خرما ، لباس های محلی ، وسایل تزئینی دریایی ، صنایع دستی همچون قالی بافی و گلیم بافی ، بافت احرامی ، عبا ، سیاه چادر ، چوقا ، پشتی ، خورجین (هورژین ) و میناکاری و قلمزنی اشاره کرد.

یکی از مهم ترین خوشمزه ترین تجربه های هر سفر، خوردن و چشیدن غذاها و خوراکی های یک شهر یا یک منطقه است.  از غذاهای محلی اهواز  می توان به  کباب بختیاری ، مفطح  ، قلیه ماهی ، ماهی صبور ، حشو و دیگر غذاهای دریایی اشاره نمود. برای نمونه مفطح  یکی دیگر از غذاهای محلی این شهر است که از برنج و گوشت به همراه سبزیجات و سایر مخلفات تهیه می شود که در سینی بزرگی می ریزند و تزئین می کنند و به همین صورت  آن را جلوی میهمان می گذارند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا