گزارش تصویری از Belém Tower

برج بلم (Belém Tower) نام برجی مستطیلی شکل است که در بخش سانتا ماریا شهر لیسبون در کشور پرتغال قرار گرفته است و به عنوان یکی از بناهای تاریخی قابل توجه معرفی می شود .

طراحی ساخت برج بلم در زمان شاه جان دوم در سده پانزدهم میلادی و به دستور او، انجام شد که به عنوان بخشی از استحکامات دفاعی منطقه در دهانه رودخانه تاگوس (Tagus River) در نظر گرفته شده بود و دروازه تشریفاتی لیسبون به حساب می آمد . اما ساخت این برج در زمان شاه جان دوم هرگز آغاز نشد و تنها پس از گذشت نزدیک به 20 سال در اوایل سده شانزدهم میلادی و  در زمان پادشاهی مانوئل یکم عملیات ساخت برج آغاز شد .

در حقیقت این پادشاه در نظر داشت تا حاشیه شمالی رودخانه تاگوس را از نظر نظامی غنی سازد. او ساخت برج را در سال 1513 میلادی و در ساحل Belém  آغاز کرد و نام آن نیز به واسطه همین ساحل ، بنای مذکور به برج Belém مشهور شد . ساخت این برج به سبک معماری منیولاین که سبک معماری پرتغالی سده شانزدهم به حساب می آمده ، انجام شد  اما می توان در آن سبک های دیگر معماری را نیز مشاهده کرد.

قابل توجه است که این برج در به دست آوردن و کشف دست آوردهای دریایی پرتغال نقش بسیار مهمی داشته است. ساختار اصلی برج از سنگ آهک لیوز (lioz limestone)  که نوعی سنگ آهک کمیاب بوده، شکل گرفته و از یک سنگر و استحکامات جانبی تشکیل شده است. بلندای برج به سی متر می رسد که در چهار طبقه ساخته شده است. ساخت این برج در سال 1519 میلادی به پایان رسید در حالی که معمار آن شخصی بود به نام فرانچسکو دو آرودا و او توانست اثری را بسازد که تا به امروز نیز پابرجا بوده و خود را در کنار مهم ترین و با ارزش ترین آثار تاریخی پرتغال قرار دهد.

در سال 1571 میلادی به توصیه پادشاه به بهبود سازی استحکامات دفاعی ساحلی پرداخته شود و دستور داده شد تا قلعه ای مستحکم و غیر قابل تسخیر برای دفاع از لیسبون و این برج  ساخته شود. 

در سال 1580 میلادی جنگی در این منطقه در گرفت که نیروهای اسپانیایی در آن جنگ شکست خوردند و برج تا سال 1830 میلادی به عنوان زندان دولتی تغییر کاربری داد . در نیمه نخست سده شانزدهم میلادی سربازخانه یا پادگانی در نزدیکی آن ساخته شد که به محافظت از برج می پرداخت. در سال 1589 میلادی فیلیپ دوم به مهندسی ایتالیایی دستور داد تا صومعه ای در کنار قلعه بسازد. این مهندس ایتالیایی سه طرح برای ساخت آن صومعه مطرح کرد که صومعه به همراه سنگر و استحکامات باهم باشد ، دیگری سنگر و استحکامات دورتا دور صومعه را فرا گیرند و دیگر اینکه ساخت سنگر و استحکامات در ابعاد بسیار بزرگ انجام شود که هیچگاه به مرحله اجرا نرسیدند و تنها صومعه ساخته شد .  

یکی از نقاط قابل توجه در ساخت این برج این است که پیش از بررسی های  انجام شده ، این باور وجود داشت که برج در وسط رودخانه تاقوس ساخته شده بود و در اثر زلزله سنگین سال 1755 میلادی بوستون به بخش حاشیه رودخانه کشیده شده است ولی در حقیقت برج بر روی یک جزیره کوچک در میان آبروی اصلی  این رودخانه ساخته شده بود که در نزدیکی ساحل واقع بوده است .

از جمله برجستگی های معماری این برج ، وجود موج شکن هایی است که به شکل چند ضلعی ساخته شده و از برج در برابر موج ها محافظت می کند .

این برج در سال 1983 میلادی در لیست میراث جهانی یونسکو به همراه صومعه ای در نزدیک آن به نام صومعه ژرونيمو به ثبت رسیده است و در سال 2007 در لیست هفت بنای شگفت انگیز پرتغال قرار گرفت. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا