تحقق رویای راه رفتن دوباره با ربات ایرانی

 جمعی از محققان و فارغ التحصیلان دانشگاه های صنعتی شریف و تربیت مدرس توانستند در تحقیقات و فعالیت های سه ساله خود، رباتی را طراحی کنند که امکان راه رفتن، نشستن و برخاستن را برای افراد دچار کم توانی و ناتوانی در استفاده از اندام های پایین تنه ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیر گروه مکانیک این پروژه در خصوص ساخت این ربات می گوید: ربات اسکلت خارجی 'اکسوپد'، یک ربات توانبخشی ویژه راه رفتن افراد دچار کم توانی و ناتوانی در استفاده از اندام های پایین تنه است.
دکتر 'سعید بهزادی پور' افزود: این ربات به کاربر در راه رفتن، نشستن و برخاستن کمک می کند و می تواند به عنوان جایگزین ویلچر استفاده شود.
وی یادآور شد: فناوری اسکلت های خارجی به عنوان یکی از فناوری های پیشرفته و به روز رباتیک در دنیا شناخته می شود و تاکنون شرکت های معدودی تنها در کشورهای آمریکا، ژاپن و اسرائیل موفق به تجاری سازی آن شده اند.
بهزادی پور ادامه داد: شرکت ایرانی دانش بنیان پداسیس متشکل از اعضای هیات علمی، پژوهشگران و مهندسانی با سابقه عملی در حوزه سیستم های رباتیک کمک حرکتی و توان بخشی (مورد استفاده بیماران، سالمندان و افراد کم توان) موفق به ساخت ربات اسکلت خارجی پایین تنه اکسوپد (Exoped) برای راه رفتن بیماران فلج پا شده است.
این پژوهشگر در خصوص نحوه استفاده از این ربات گفت: ربات اسکلت خارجی اکسوپد در قالب دو نسخه درمانگاهی و نسخه شخصی ارائه می شود که نسخه درمانگاهی به همراه حامل نگهدارنده کاربر، کیوسک رایانه و نرم افزار ویژه کنترل ربات ارائه می شود و کاربر زیرنظر پزشک یا کارشناس توانبخشی از دستگاه استفاده می کند.
وی خاطرنشان کرد: در نسخه شخصی، ربات به همراه عصا، باتری های قابل شارژ و رایانه کنترل کننده داخلی ارائه می شود و کاربر می تواند از آن در منزل و بیرون از خانه آزادانه استفاده کند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، اکنون نسخه درمانگاهی این محصول در حال اخذ مجوزهای لازم از اداره کل تجهیزات پزشکی به منظور استفاده گسترده در درمانگاه های توانبخشی است.

مزایای استفاده از ربات اسکلت خارجی اکسوپد
مدیرعامل شرکت پداسیس در تشریح مزایای استفاده از این ربات می گوید: بازگرداندن توانایی راه رفتن به افراد کم توان و ناتوان پایین تنه بیش از هر چیز بر روحیه، اعتماد به نفس و امید آنان به زندگی اثر قابل توجهی دارد و امکان ایستادن، نشستن و راه رفتن کاربران به آنان استقلال بیشتری در زندگی می دهد.
حوائجی افزود: تحرک بیشتر موجب بهبود وضعیت فیزیکی افراد کم توان و ناتوان حرکتی از جمله بهبود گردش خون، تنظیم فشار خون، بهبود تنفس، جلوگیری از مشکلات گوارشی و کلیوی، زخم بستر، دردهای مزمن و تضعیف ماهیچه ها می شود و از اکسوپد می توان برای توانبخشی افرادی که دچار اختلال در الگوی راه رفتن هستند استفاده کرد.

 نحوه کار کردن اکسوپد
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه کنترل در این پروژه می گوید: اکسوپد به عنوان یک ربات اسکلت خارجی پایین تنه، روی لباس های کاربر پوشیده می شود و قادر است وزن بیمار را تحمل کند و به زمین انتقال دهد.
دکتر 'سجاد ازگلی' اظهار کرد: اکسوپد از چهار موتور الکتریکی پرقدرت در مفاصل لگن و زانو بهره می برد که قادرند پاهای بیمار را با الگوهای حرکتی متناسب با شرایط بیمار و سرعت دلخواه حرکت دهند و به این ترتیب، کاربر می تواند بدون نیاز به صرف انرژی چندانی به کمک اکسوپد راه برود.

افرادی که می توانند از اکسوپد استفاده کنند
بر اساس این گزارش، افرادی که دچار فلج پایین تنه (paraplegia) هستند و همچنین افراد دچار ضعف عضلانی یا اختلال حرکتی در ناحیه پایین تنه می توانند از ربات اسکلت خارجی اکسوپد استفاده کنند.
برای استفاده از این دستگاه لازم است کاربر توانایی کافی در کنترل بدن خود به کمک دست هایش را داشته باشد.
نسخه درمانگاهی این محصول می تواند در آزمایشگاه های علوم اعصاب، توانبخشی، کاردرمانی و ارتوپدی فنی مورد استفاده قرار گیرد و مراکز تحقیقاتی نیز می توانند از این وسیله استفاده کنند.
در حال حاضر خرید این ربات از کشورهای تولیدکننده خارجی با هزینه هایی گزاف امکان پذیر است و پژوهشگران ایرانی توانسته اند با ساخت چنین رباتی هزینه آن را به یک سوم مشابه خارجی برسانند.
این گروه تحقیقاتی که متشکل از اعضای هیات علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان با سابقه عملی در حوزه سیستم های رباتیک کمک حرکتی و توان بخشی از دانشگاه های صنعتی شریف و تربیت مدرس است، اکنون در مرکز تحقیقات فناوری های هوشمند عصبی جواد موفقیان وابسته به دانشگاه صنعتی شریف استقرار یافته و در حال ادامه فعالیت در حوزه ربات های اسکلت خارجی کمک حرکتی است.
علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه می توانند به سایت www.pedasys.com مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا