تاثیر نور خورشید بر جلوگیری از ابتلا به دیابت و چاقی

مطالعات و پژوهش هایی جدیدی که توسط دانشمندان استرالیایی انجام گرفته و در مجله دیابت منتشر شد، نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید در جلوگیری از ابتلا به دیابت و چاقی تاثیر گذار است که رعایت این مساله برای داشتن زندگی سرشار از سلامت و تندرستی بسیار مهم به نظر می رسد.

در گزارش های منتشر شده از  این پژوهش ها آمده است که اشعه ماوراء بنفش (UV) روند افزایش وزن را کند کرده  و علائم دیابت از قبیل سطح گلوکز و مقاومت به انسولین را در بدن انسان کاهش می دهد.

محققان با انجام  آزمایش هایی که بر روی موش ها انجام شد، دریافتند که از فواید اشعه ماوراء بنفش (UV)، جذب  اکسید نیتریک nitric oxide است که از نور خورشید آزاد می شود. در این آزمایش ها موش ها در هر هفته سه مرتبه در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار گرفتند که به نظر می رسد این مدت قرار گرفتن در معرض نور خورشید در حد متوسط بوده، با این حال فواید آن در موش ها نمایان شده بود.

یکی از محققان استرالیایی با نام  Prue Hart از موسسه درمانی کودکان و نوجوانان Telethon در شهر پرت در این رابطه می گوید : فواید و مزایای قرار گرفتن مدت طولانی در معرض نور خورشید در برابر ابتلا به بیماری های ناشی از آن، بسیار زیاد است. در کل  می توان گفت ابتلا به عارضه پوستی ملانوما (Melanoma )  که در اثر تابش طولانی مدت نور آفتاب ایجاد می شود، بسیار نادر و کمیاب است در نتیجه بهتر است که فواید و مزایای استفاده از نور خورشید را  بیشتر در نظر بگیریم.

این محقق در مصاحبه ای که با روزنامه های استرالیا داشته ، متذکر شده بود که چاقی در بین کودکان و نوجوانان در حال افزایش است که یکی از دلایل آن رژیم غذایی نامناسب و پر کالری است. این تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند راه حل مناسب و آسانی برای کاهش روند چاقی، سلامت سوخت و ساز و متابولیک ضعیف و در نهایت کاهش دیابت باشد. او متذکر شد که قرص ها و گپسول های  ویتامین D و مکمل های داروئی  نمی توانند جایگزین مناسبی در برابر نور خورشید طبیعی باشد و اثرات آن را جبران نمی کند.

یافته های جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به طور متناوب همراه با ورزش و رژیم غذایی سالم، می تواند در جلوگیری از پیشرفت چاقی در کودکان کمک کند.