مشکلات مصرف آنتی بیوتیک در غذای دام

مطالعه ای جدید نشان می دهد که هر ساله 63000 تن آنتی بیوتیک در دنیا به غذای دام و طیور اضافه می شود و این میزان تا سال 2030 با 67 درصد رشد به 106000 تن خواهد رسید.

اضافه کردن آنتی بیوتیک به غذای دام و طیور به فرگشت باکتری مقاوم در برابر این ماده می انجامد. گفتنی است مقاومت در برابر آنتی بیوتیک یکی از اصلی ترین عوامل در گسترش هر چه بیشتر انواع عفونت ها در جوامع انسانی به شمار می رود.

طبق بررسی صورت گرفته، بیشترین افزایش در مصرف آنتی بیوتیک در کشورهای با درآمد متوسط بوده است، اما باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در سراسر دنیا پخش خواهد شد. همچنین افزایش درآمد کشورها و مصرف بیشتر گوشت و محصولات لبنی موجب تشدید این وضعیت خواهد شد.

در گذشته، دام طیور در زمین ای باز از علف و گیاهان مختلف تغذیه می کردند. اما کمبود فضا و صنایع دامپروری سبب شد که دام و طور در فضاهای محدود رشد یابند. معمولاً مقدار اندکی آنتی بیوتیک به غذای حیوانات در این دامپروری ها اضافه می شود. البته این مساله ربطی به بیمار بودن یا نبودن حیوان ندارد. در واقع این اقدام سبب می شود تا وزن حیوان به ازای غذایی که می خورد اندکی افزایش یافته و در نتیجه دامپروری سودآوری بیشتری به همراه داشته باشد.

حدود 80 درصد از آنتی بیوتیک مصرفی در ایالات متحده صرف دام و طیور می شود، اما آمار دقیقی از مصرف جهانی آنیت بیوتیک برای این منظور در دست نیست. به همین دلیل گروهی از پژوهشگران به بررسی میزان آنتی بیوتیکی که در کشورهای توسعه یافته برای دام و طیور صرف می شود پرداختند. سپس با استفاده از این اطلاعات، میزان جهانی مصرف آنتی بیوتیک و نیز میزان آن در آینده را محاسبه کردند. سپس با استفاده از مدلسازی رایانه ای، میزان صرف آنیت بیوتیک در کشورهای مختلف تخمین زده شد.

به این ترتیب مشخص شد که چین با 15 هزار تن در سال، بیشترین مصرف آنتی بیوتیک را برای دام طیور دارد. گفتنی است که این میزان 50 درصد بیشتری از ایالات متحده که جایگاه دوم فهرست را دارد است. جالب اینجاست که با وجود ممنوعیت استفاده از مواد آنتی بیوتیکی تسریع کننده رشد در اتحادیه اروپا، آلمان چهارمین مصرف کننده این ماده در صنعت دامپروری به شمار می رود.

این محاسبات نشان داد که مصرف آنتی بیوتیک در چین برای دام و طور در سال 2030 دو برابر می شود و کشورهای هند، برزیل و آفریقای جنوبی نیز رشدی مشابه را تجربه خواهند کرد.

این پژوهش به تازگی در نشریه PNAS منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا