نیروگاه های خورشیدی و کسوف اخیر

آلمان در میان کشورهای دنیا، بیشترین میزان برق را از انرژی خورشیدی به دست می آورد. در نتیجه خورشیدگرفتگی چند روز پیش، آزمونی برای سیستم تولید انرژی الکتریکی در این کشور بود که البته آلمان توانست با موفقیت این آزمون را پشت سر بگذارد.

خروجی نیروگاه های خورشیدی تا حد زیادی به شدت نور خورشید بستگی دارد و به همین دلیل است که شبکه های برق رسانی باید از منابع دیگری برای تعادل بخشی به شبکه به منظور حذف نوسانات به وجود آمده استفاده کنند. از سال 2006 به این سو، اتحادیه اروپا 3 میلیارد یورو را برای تحقیق در زمینه طراحی شبکه های هوشمند برق رسانی اختصاص داده است.

آلمان حدود 26 درصد از مجموع انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از نیروگاه های خورشیدی و بادی به دست می آورد و تا حدی نیز شبکه های برق رسانی خود را به سامانه های هوشمند مجهز ساخته است. اصلی ترین چالشی که شبکه های برق رسانی متصل به نیروگاه های خورشیدی با آن روبرو هستند، غلبه بر نواسنات شدید در نور خورشید است که خورشیدگرفتگی چند روز پیش نمونه ای از آن به شمار می رود.

آلمان برای این رویداد مهم نجومی که ممکن بود بر شبکه برق رسانی نیز تاثیر داشته باشد، با آمادگی کامل وارد شد و در روز خورشیدگرفتگی، تعداد پرسنل حاضر در نیروگاه ها و شبکه های برق رسانی را دوبرابر کرد. همچنین به منظور کاهش تقاضا برای برق و در نتیجه کاهش مشکلات احتمالی، چهار مجتمع تولید آلومینیوم که به شدت برق مصرف می کنند را از خط خارج ساخت.

در خورشیدگرفتگی اخیر تولید انرژی الکتریکی نیروگاه های خورشیدی از 38.2 گیگاوات به 15 گیگاوات افت کرد و پس از پایان کسوف نیز به حالت اول خود بازگشت. مسئولان شبکه برق رسانی برای جبران این کاستی، از برق نیروگاه های برق-آبی و نیز گازی استفاده کردند. به این ترتیب بود که هیچ مشکلی به خاطر کسوف در شبکه های برق رسانی آلمان و نیز سایر بخ شهای اروپا مشاهده نشد.

با توجه به اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال 2030 قرار است ظرفیت انرژی خورشیدی اروپا به 66 گیگاوات برسد، گسترش سامانه های هوشمند شبکه های برق رسانی مبتنی بر نیروگاه های خورشیدی اهمیت بیشتری می یابد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا