گزارش تصویری از عجیب ترین انباره های اطلاعاتی در تاریخ

دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات یا به عبارت صحیح تر، انباره های اطلاعاتی در گذر زمان بسیار تغییر شکل یافته اند و در این روند نیز برخی از دستگاه ها سعی داشته اند تا نحوه ذخیره سازی اطلاعات را به نحو بارزی تغییر دهند. هر کدام از این فناوری ها بسیار عجیب و غریب بوده و در طول زمان تغییر شکل یافته اند اما خصایص ذاتی ویژه و منحصر به فرد هر کدام از آنها یادآوری این موارد را خالی از لطف باقی نمی گذارد. در ادامه چند عدد از عجیب ترین دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات که تا کنون ساخته شده اند در قالب یک گزارش تصویر برای شما معرفی خواهند شد.

هر کدام از این فناوری ها بسیار عجیب و غریب بوده و در طول زمان تغییر شکل یافته اند اما خصایص ذاتی ویژه و منحصر به فرد هر کدام از آنها یادآوری این موارد را خالی از لطف باقی نمی گذارد.

  1. گرامافون استوانه ای: گرامافون یکی از اولین دستگاه های مربوط به ضبط و ذخیره سازی داده ها بوده است که در سال 1877 به وسیله توماس ادیسون اختراع شده است.
  2. داریو Twiggy شرکت اپل: این درایو برای اولین بار در سال 1984 و در کامپیوتر لیزا 1 کمپانی اپل به کار برده شد.
  3. دیسک های لیزری: در ابتدای اختراع، حجم این دیسک ها بسیار پایین بود به نحوی که تنها هر دیسک می توانست یک فیلم 20 تا 30 دقیقه ای را در خود جای به دهد و کیفیت پخش اطلاعات نیز به کیفیت دستگاه پخش کننده بستگی داشت.
  4. جاز درایو: این درایو ها قادر به ذخیره 1 تا 2 گیگابایت اطلاعات بودند که این رقم ذخیره داده ها در زمان ورود آنها به بازار (در بین سال های 1996 تا 2002 میلادی) بسیار زیاد تلقی می شد.
  5. کلیک درایو: کمپانی ارائه دهنده جاز درایو یعنی Iomega در سال 1999 اقدام به انتشار این درایو کرد. این درایو بسیار کوچک و ظریف بوده و میزان حجم ذخیره سازی آن نیز 40 مگابایت بود.
  6. مینی دیسک: کمپانی سونی سعی داشت تا با ارائه این فناوری که در حقیقت کوچک شده دیسک های لیزری بودند بازار را به دست بیاورد اما از آنجایی که دستگاه های پخش کننده این دیسک ها بسیار گران بوده و مخاطبان آنها نیز اقشار نوجوان و جوان بودند، دیسک های یاد شده چندان رواج پیدا نکردند.
  7. دیسک های موقتی Divx: ایده ساخت دیسک های دور انداختنی Divx که توسط کمپانی Circuit City مطرح شد، ساخت دیسک هایی بود که محتوای ارائه شده در آنها تنها تا مدت 48 ساعت باقی می ماند.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا