چشم‌انداز انرژی بادی در آینده

به گفته کارشناسان، در خوشبینانه‌ترین چشم‌انداز، تا سال 2020 حدود 2600 تراوات ساعت برق از طریق انرژی بادی تولید خواهد شد که این میزان حدود 11.5 تا 12.3 درصد تقاضای برق جهان را تشکیل می‌دهد. تا سال 2030 نیز حدود 5400 تراوات ساعت برق از انرژی باد تولید خواهد شد که این میزان حدود 18.8 تا 21.8 درصد عرضه انرژی برق در جهان را شامل می‌شود. در برآوردی به مراتب محافظانه‌کارتر بر اساس آمار و ارقام آژانس بین‌المللی انرژی، کاربرد انرژی باد در طول دهه آینده تا سه برابر افزایش خواهد یافت و تا 4.8 درصد برق جهان، معادل تولید برق کنونی در اروپا، از طریق انرژی باد تولید خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به این ترتیب در انتشارسالانه یک میلیارد و ششصد میلیون تن گاز دی اکسید کربن در جهان جلوگیری خواهد شد.

به گزارش شورای جهانی انرژی بادی، تاسیسات بادی سراسر جهان در سال 2014، 44 درصد افزایش یافت و با توجه به رشدی که در چند سال اخیر وجود داشته، در این سال با رشد چشمگیری همراه بوده تا جائیکه ظرفیت انرژی بادی جهانی در این سال با 51 گیگاوات افزایش، به 370 گیگاوات در پایان این سال رسید. این در حالی است که ظرفیت انرزی بادی در سال 2013، به میزان 319 گیگا وات رسیده بود. نیروی بادی رقابتی‌ترین راه برای افزایش ظرفیت جدید تولید انرژی به شبکه‌ای است که به سرعت در حال افزایش در بازارهای سراسر جهان است. افزایش ظرفیت انرژی‌های بادی و تاسیسات بادی در سراسر جهان را نمی‌توان نادیده گرفت. شورای جهانی انرژی بادی وضعیت رشد انرژی بادی در آینده را مورد بررسی قرار داده و به تجزیه و تحلیل آن پرداخته است. به گزارش این شورا، ظرفیت بادی جهانی نصب شده تا سال 2030، می‌تواند به میزان 2000 گیگا وات برسد که اگر این میزان تحقق یابد، انرژی بادی، 16 الی 18 درصد تقاضای برق جهانی را تامین خواهد کرد. با بررسی‌هایی که شورای جهانی انرژی بادی انجام داده است، پیش‌بینی می‌شود که این ظرفیت تا سال 2040 نیز به میزان 3000 گیگا وات افزایش یابد.

این شورا حتی پیش‌بینی‌هایی را برای سال 2050 در نظر گرفته است و رقمی شگفت‌آور را برای این سال در نظر گرفته است و پیش‌بینی می‌کند که ظرفت بادی جهانی نصب شده در سراسر جهان به میزان 4000 گیگاوات برسد. در صورت توجه جهانی به صنعت انرژی بادی، مشکل تامین انرژی جهانی بر طرف خواهد شد و سهم قابل توجهی از نیاز برق جهانی را تامین خواهد کرد.

نیازهای در حال رشد انرژی در جهان، که به وسیله فاکتورهایی مانند افزایش درآمدها و جمعیت در اقتصادهای نوظهور به وجود می‌آید یا دسترسی بخش‌های فقیر جهان به انرژی یا دستیابی به اهداف مرتبط با جلوگیری از تغییرات آب و هوایی در جهان، همگی در این چشم‌انداز بررسی می‌شوند. با در نظر گرفتن تمامی تحولات و سیاست‌های جدید، جهان همچنان برای قرارگیری سیستم جهانی انرژی در یک وضعیت پایدارتر با مشکل مواجه است. تقاضای جهانی برای انرژی بیش از یک سوم تا سال 2035 نسبت به دوره‌ مشابه در سناریوی سیاست‌گذاری‌های جدید بیشتر رشد می‌کند. چین، هند و خاورمیانه بیش از 60 درصد از این افزایش را به خود اختصاص می‌دهند. اگرچه یک تغییر تقاضای مشخص از نفت خام و زغال‌سنگ به سمت گازطبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر رخ خواهد داد تقاضای انرژی در کشورهای عضو OECD بسیار آهسته خواهد بود. به‌رغم وجود رشد در منابع عرضه انرژی با آلایندگی کم کربن، سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی جهانی نقش عمده‌ای خواهند داشت، که این موضوع با حمایت‌ها و یارانه‌های مالی بالغ بر 523 میلیارد دلار در سال 2011 که رشد آن تا 30 درصد نسبت به سال 2010 بوده و مقدار آن بیش از 6 برابر یارانه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر است، ادامه می‌یابد. ده ژنراتور بادی در ایالات متحده، شامل تعدادی از بازیکنان بزرگ، از جمله شرکت‌های اروپایی است که از زمین‌های ایالات متحده برای توسعه بازار انرژی بادی جهانی استفاده می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا